
sâmbătă, 10 septembrie 2016
Candid
Stoica
Gânduri
despre Sara

sâmbătă, 27 august 2016
Anunț urgent
Vă rog insistent, vă conjur pe toți cei care imi vizitați pagina mea de Face Book sau blogul (Fraterniteatru), sau cronicile
teatrale din ”Viața Medicală” și din ”Bucureștiul literar și artistic” să
comentați mai ales ce nu va plăcut.
Comentați acid. Chiar dacă nu vă place ceva, comentați. Aveţi toată
libertatea. Acum e momentul. Folosiţi-o, nu vă sfiiţi.
Comentați.
Nu mă sperii!
Înjurați-mă, terfeliți-mă, ridiculizați-mă dacă
asta vă face plăcere.
Nu
vă sfiiți, am nervii tari, am să resist pe metereze!
joi, 25 august 2016
Corespondență de la Copenhaga 1
Corespondență de la Copenhaga 1
Miercuri 03. 08. ora 15.30. am decolat de pe aeroportul
Henri Coandă din Otopeni aflat în plină
caniculă care atinsese 37 de grade …și după un control minuțios al ustensilelor
pe care le posedam, ceas, chei, brățări, inele, laptop servietă, curea, am fost obligat să aștept încolonat la o coadă imensă, cum
mai stătusem decât cu ani în urmă la unt sau la hârtie igenică, am
ajuns într-un Turbo-Get proprietatea
companiei SAS plin până la refuz cu români, mulți cu copii, care aveau dorința, dealfel ca și mine, să ajungă pe calea aerului la Copenhaga. După
aproape trei ore de zbor calm, fără pic de turbulențe avionul pilotat de o
femeie a aterizat lin pe un timp noros
și ploios pe pista aerodromului din Copenhaga. Am
fost sigur de asta pentru că la coborâre pe scara avionului am avut cu stewardesa care ne conduse-se spre ieșire următorul dialog? -
Copenhaga, am întrebat încercând o daneză orală de ocazie? -
Ja, Ja, mi-a răspuns ea sigură pe sine într-o limbă internațională. Așa
era. Ajunsesem. Fără incidente, fără emoții în țara lui Hamlet. Și după ce am
străbătut culuarele imensului aerodrom aflat pe malul mării, pe mica insulă Amager, am trecut, fără emoție pe la punctul de control danez,
deoarece eram convins că nu am figură de terorist și mai ales că aveam un pașaport
nou, obținut după trei ore de stat la coadă și mai ales după ce scosesem din
buzunar trei sute de lei, asta în ciuda faptului că este o lege care stipulează
că cetățenii României pot circula liber prin spațiul UE doar cu Buletinul de
Identitate. Trecând
de punctul de control, mi-am așteptat
destul de înfrigurat bagajul - un mic geamantan cu rotile, cinste cui l-a
inventat – în care aveam depozitate câteva schimburi și ustensile de bărbierit,
care a apărut după lungi minute de
așteptare pe enorma bandă transportoare de bagaje, după ce îmi pierdusem speranța că am să-l mai văd vreodată, după care m-am
întâlnit cu cel care mă invitase, marele om de teatru, fost director al
Teatrului de Comedie, d-l Lucian Giurchescu, într-o formă excelentă pentru cei
86 de ani ai săi, care m-a recunoscut fără efort ca dealfel și eu pe el și care
în cele din urmă m-a condus cu un elegant și modern taxi la cocheta sa locuintă
unde stă de peste 35 de ani, de când s-a expatriat de bună voie și nesilit de
nimeni, din cauza regimului represiv al lui N. Ceaușescu. A fost o revedere caldă
plină de amiciție și până seara târziu am schimbat
informații despre ce s-a întâmplat în viețile noastre până la această
dată. Suferise ca și mine greua pierdere
a soției și mai era încă marcat de acest
lucru deși nu vroia să arate. De fapt ne despărțisem doar de două luni, când
venise, ca în fiecare an, în București
atras de fenomenul teatral românesc de care nu s-a despărțit niciodată, cu
toate că a lucrat, regizând cu mare succes piese de teatru peste tot prin lume
de la Oslo și Malmo, la Telaviv și Montreal. Am
să stau aici fix 20 de zile, într-o casă confortabilă plină de cărți, o
mare parte, românești, de reviste, de fotografii, de tablouri vesel colorate,
de mape cu fotografii ale spectacolelor realizate de el așezate cu aceiași
minuozitate cu care-ți lucra spectacolele care atestă în ultimă instanță
existența unui om ce a trăit toată viața numai și numai pentru teatru.. El este
autorul unor excepționale spectacole de teatru, realizate la teatrele din România ca Domnul Puntila și sluga sa Matty și Dispariția lui Galy-Gay, amândouă de Bertold
Brecht, Rinoceri, de Eugen Ionescu și
O noapte furtunoasă de I. L.
Caragiale, și multe altele, spectacole de referință care au însemnat din nou
punct de vedere spectacologic, o cotitură în istoria teatrului românesc,
consemnate ca atare de critica de
specialitate și de care încă mulți spectatori își mai amintesc cu plăcere.
03. 07 - 24. 08.
(va urma)
Candid Stoica
luni, 1 august 2016
(Pe 2 August 2016 împlinându - se
104 ani de la nașterea marelui actor român Mircea
Șeptilici, public în premieră pe blog o
scrisoare pe care mi-a trimis-o de la Montreal cu
puțin timp înainte să părăsească această lume în Decembrie 89, ajunsă la mine
prin canale particulare).
Dragă d-le Stoicule,
Îți dau de veste
despre mine că sunt bine sănătos ceea ce-ți doresc și d-tale. După cum ai
aflat, mai bine zis, după cum ai putut
constata, am plecat și nu m-am mai
întors. Asta ca să nu fiu taxat de șmecherii din București drept… înapoiat.
Lăsând gluma deoparte am remușcări în ceace te privește. Îmi pare sincer rău că
nu ți-am spus și nu ne-am întâlnit ca să ne luăm la revedere, dar nu-mi-au
placut despărțirile. Nu mi-au plăcut niciodată. Mi-au lăsat întodeauna un gust
amar…Mă uscau…M-am despărțit de-a lungul vremii de atâția prieteni dragi că nu
mai suportam încă una….Știu, mi-au ajuns la ureche, vorbele unora, foarte mulți
din cei ce m-au cunoscut, care s-au întrebat de ce am făcut gestul acesta…
pentru că obținusem, după părerea lor, tot ce un artist poate visa în țărișoara
noastră atât de dragă…Adică aveam o situație materială bună, aveam o cotă pe
piață, cum se spune aici, mulțumitoare, o familie reușită, o soție iubitoare și
o…mândrețe de fată…de care ar fi mândru orice tată… Dragul meu coleg mai tânăr
cu care am petrecut multe clipe minunate, îți cer iertare că nu ți-am vorbit
niciodată despre intenția mea. Era un pas foarte important pentru mine…și ție acum, spre
zenit, pot să-ți mărturisesc că am făcut gestul acesta, care mi-a schimbat
radical viața pentru că n-am mai putut să mă prefac…Am jurat într-o vreme să nu
mă mai intereseze nimic din cei în jur și teatrul să fie viața mea, templul
căruia să-i închin tot ce e mai bun în
mine… O viață întreagă am visat să trăiesc în lumea liberă. Deși niciodată nu
ți-am vorbit, sunt sigur că ai aflat, nu se poate să nu fi aflat, că am făcut în anul 1947 o tentativă de a ieși
fraudulos din Dacia Felix, scumpa noastră patrie care s-a soldat cu un dezastru
și dacă nu m-ar fi ajutat cel de sus și organismul meu, poate astăzi nu a-și
mai fi existat…Îți amintești că, pe vremea când eram în țară îmi reproșai
deseori că nu scriam despre detenția mea, despre anii petrecuți în pușcărie,
despre viața pe care am dus-o la canal…Odată țin minte, deși de multe ori
memoria a început să-mi facă figuri, că ți-am spus răspicat că eu, spre
deosebire de alți deținuți, la canal am dus-o relativ bine…nu mai vreau să
repet ce ți-am spus atunci. Acum regret că nu te-am ascultat. Era însă foarte
riscant. Semnasem la ieșire din detenție un angajament că nu voi devoala nimic
din tot ce-am petrecut acolo…Știu, mulți din oamenii care și-au petrecut viața
în închisori au scris, au descris, există o întreagă literatură despre
obsedantul deceniu, cum îl numești d-ta și oamenii din generația d-tale, dar eu
știam că regimul comunist din România e foarte capricios. Că ce era ieri
valabil nu este azi și invers. Lovituriiile (cum se exprimă un cunoscut
personaj din românia) vieții mă învățaseră că e bine să fii prudent, altfel o
iei pe…coajă. Eu o luasem. Așa numita literatură de sertar, mai ales jurnalele,
de care iar îmi amintesc că am discutat deseori, era și încă mai sunt foarte
periculoase, deși regimul se tot laudă că nu mai există cenzură și că a
liberalizat viața socială….Dar nu pentru a ne aminti de situații vechi, îți
scriu rândurile de față atât de tardive…Sunt sigur că esti curios să afli
noutăți despre mine…ce am făcut, cum m-am descurcat și mai ales dacă m-au
așteptat aici …câini cu covrigi în coadă…deci află că n-am stat cu mâinile-n
sân. Pot spune că am muncit de trei ori mai mult ca acasă…nu mă pot dezbăra de
sintagma asta …pentru mine, acasă a rămas, ori cum aș întoarce-o, tot România,
desi poate crezi că regret gestul meu…Află că nu-l regret. Dacă un om, un artist
nu îndrăznește, după mine înseamnă că n-a trăit ci a…vegetat.
Am pregătit și am organizat trei expoziții care s-au bucurat de succes.
Adică am avut vânzări bune…Aici succes,
în ceea ce mă privește, înseamnă numai și numai achiziții…Există, aici la
Montreal o mică colonie românească care deși e plecată de mult timp de acolo, mai are încă nostalgia
țărișoarei noastre. Aici
am întâlnit oameni care te-au cunoscut și care mi-au vorbit ditirambic despre
d-ta ca despre un om pe care nu la-și fi cunoscut: fostul tău coleg de școală,
actorul care l-a jucat pe Lenin la Teatrul Național, Gicu Popovici-Poenaru,
soția lui Adina Atanasiu și surpriză colega ta de la teatrul din Ploiești,
frumoasa și calda Marieta Luca care mi-a împuiat capul cu povestiri despre
d-ta…(Cred că ți-am scris, mai de mult, toți patru o vedere, care nu știu dacă
ți-a ajuns)….și alte persoane pe care nu le-am cunoscut în țară dar care
pretind că te cunosc pe d-ta…(cineva care susține că a fost vecină cu tine, sau
mama ei a fost vecină cu tine, nu mai rețin. În orice caz o persoană
respectabilă îndrăgostită de frumos). Aici în esență viața e frumoasă, e
minunată, e extraordinară, dacă ai un cont în bancă și cum eu am un cont, nu se poate fără un cont, dar în
care încă nu se găsește o sumă apreciabilă care să mă pună la adăpost de vicisitudini,
nu mă sfiesc să-ți spun că o cam scârțâi…Luându-mă cu vorba, cum se zice am
uitat să-ți spun un lucru important: moțul de pe colivă! Am făcut, am realizat, am produs, cum se zice
aici un spectacol cu ”Tache , Ianke și Cadâr” în care eu joc, rolul leului,
adică pe Ianke și ține-te bine să nu cazi, Marieta Luca (pe baba Safta). Un
spectacol la care am depus multă muncă, multă…iar un cuvânt din românia,
abnegație și pe care l-am iubit mult ca pe un copil nereușit…
Dar am întâlnit și oameni, (emigranți români) d-tale pot să-ți
mărturisesc, care m-au șicanat, mi-au făcut necazuri acuzându-mă de tot felul
de lucruri care de care mai revoltătoare. Unele inimaginabile. Acuzația care
m-a revoltat, cel mai mult a fost că aș
fi fost un fel de tovarăș de drum al regimului comunist… Eu? Să te apuce
damblaua! Alta, rizibilă de tot, că aș fi venit aici ca să refac rețeaua
distrusă după fuga d-lui Pacepa, cu care cum te știu ești la curent. Asta nici
nu m-a mai enervat, m-a făcut doar să zâmbesc… Ceea ce e revoltător aici la mii
de kilometri de țară este un sentiment pe care îl pierdusem, îl uitasem:
Suspiciunea. Fir-ar al dracului de treabă….De ce, cum și în ce fel, de ce acum
și nu mai înainte și alte și alte întrebări prostești pe care câteodată ți le
pun chiar oameni foarte apropiați.
Cu prietenul nostru comun, Bebe, m-am întâlnit de mai multe ori și îi sunt recunoscător pentru că mi-a dat
niște sfaturi foarte folositoare…și sper să mă mai întâlnesc…dar destul, e
dejea foarte târliu, cum spunea fata mea când era mică și de care îmi e dor
pentru că din diverse și varii (îmi amintesc că îți plăcea la nebunie cuvântul
ăsta) motive nu am văzut-o de mult. Îmi iau la revedere urându-ți să rămîi așa
cum te-am cunoscut, un băiat, un om căutător de adevăr nimerit din întâmplare
printre artiști…să fii sănătos. Sper să mai găsesc răgazul să pot să-ți
mai scriu câteva rânduri…nu e nevoie
să-mi răspunzi, sunt câteva persoane, pe care le bănuești, care mă informează
de mai tot ce e interesant în teatru de Comedie, iar cancanurile, știi foarte bine
că nu mă interesează…
Cu bine pe lumea asta și mai bine pe cealaltă despre care nu știm mai
nimic decât ce inventează persoanele care se ocupă cu asemenea îndeletniciri.
Semnez în original Mâșu și Mircea în particular,
PS: am uitat să te întreb ce mai
face frumosa și enigmatica ta soție Sara. Urează-i multă sănătate și dacă
eventual te mai lasă dă-i un sărut din din partea și gândește-te că ești
norocos că ți-a ieșit în cale
Dar pisica Mihaela? Dacă cumva o
vezi transmite-i sărutările de mâini însoțite de mulțumiri impetoasei d-nei
Pleșa, cea mai bună, cea mai grozavă caseiriță de teatru din România.
marți, 19 iulie 2016
Un
triplu dezastru. După
directorul Teatrului Masca Mihai Malaimare, înca doi colegi Cezara Dafinescu si
Alexandru Arșinel, au părăsit UNPR. Dafinescu a declarat ca s-a înscris in
partid doar la initiativa președintelui de atunci Gabriel Oprea si după ce Opera
plecat din partid, a plecat și ea. La scurt timp si Ilie Nastase, senator UNPR,
a declarat ca va pleca și el din partid. Adevărat exod!
luni, 18 iulie 2016

miercuri, 13 iulie 2016
Împlinindu-se un an de la plecarea dintre noi a lui SERGIU
IONESCU, republic articolul apărut în ziaru Națiunea
A pleca dintre noi, prematur, anonim, modest, un
excelent om de televiziune, poate tocmai atunci când ar fi avut ceva mai mult
de spus. A făcut sute de emisiuni de varietăți, unele mai reușite decât altele.
La viteza și la teroarea sub care lucra, cu nu știu câți informatori risipiți
pe platou, se poate spune fără să-l jignim memoria, că unele au fost mai
reușite decât altele. De formație actor, fire inteligentă, scolită, deși n-a
avut mari mentori, aplecat lecturi și plăcerii muncii cu actorul în platou și-a
descoperit de timpuriu sigur vocația, printr-o străfulgerare a soartei și televiziuna în primii ei pași de existență l-a îmbrățișat cu
toată persuaziunea ei. Era lucid și știa că ultima emisiune, dacă greșește, cumva,
cu ceva, dozajul de adevăr care se permitea și demagogia perpetuă sacrosantă,
care obliga pe aproape toți creatorii de
artă să folosească un dublu limbaj, putea să fie în mod sigur, și ultima. Am
realizat împreună mai multe emisiuni având fiecare dorința de a înveseli publicul
imens al varietăților, poate cea mai populară emisiune a mult hulitei
televiziuni autoare a atâtor potlogării
Sunt sigur că a plecat dintre noi trist că n-a mai
putut lucra din cauza unor legi stupide care calculează aportul artiștilor dup
numărul anilor și nu după combustia interioară… Oamenii
care conduc azi instituțiile de cultură fac parte dintr-o specie de oameni reci
şi fără inimă. Colecţionează case, mobilă, maşini, dar nu şi bătrâni fiind convinși
că sunt nişte suveniruri proaste. Vorbesc
mult, spun prea mult, arată ca viitorul pe care nu-l întrevăd. Ei, habar
n-au că într-o bună zi se vor alătura
acestui trib, îmbătrânind. Problema este nu că viaţa e scurtă, ci că e prea
lungă. Nu vor să se uite atent la oameni ca Sergiu Ionescu. Ei însă
sunt, din păcate, viitorul. Dacă generația
tânără se va teme de viitor, se va teme de alți oameni ca Sergiu Ionescu. Nu
vor reuși să-i ascundă. Bătrânii sunt supravieţuitorii. Ei ştiu ceva. N-au rămas
în lume, printre oamenii tineri, doar ca să le strice petrecerea…. Dumnezeu
să-i odinească sufletul sensibil …
Revista
Bucureștiul literar și artistic publică
un interviu cu un proaspăt octogenar, polivalentul actor Candid Stoica, căruia cu această ocazie îi trimit mesaje călduroase
Radu Beligan, George Bălăiţă, Dinu Grigorescu. Despre cel care pe vremuri
fusese invitat să întregească excelenta echipă a Teatrului de Comedie de sub
directoratul marelui Radu Beligan, prietenul lui Candid Stoica, prozatorul
George Bălăiţă scrie o mică şi ataşantă perlă prozastică: „Am citit, cu
delicii, falsele lui memorii. De fapt cronici ale culiselor. Care înseamnă
lumea largă şi nu numai jungla de carton din văpaia reflectoarelor. Cred că, în
sfârşit, Candid şi-a găsit rolul vieţii sale: autor al acestor cărţi. Prin anii
’30 apărea o carte, Cartea de la San Michele, autor: Axel Munthe. Un personaj
fabulos. Medic şi aventurier. Cartea lui a avut milioane de cititori, generaţii
succesive, pe întreg mapamondul. Curios şi intrigat de faima lui, G.B. Shaw i-a
trimis un mesaj: «Dragă dle Munthe, ţi-am citit cartea. N-am găsit în ea nici
urmă de literatură, dar mor de invidie că n-am scris-o eu»… Schimbând ce este
de schimbat, pot spune şi eu la fel despre cărţile amicului meu din tinereţe,
Candid Stoica, actor născut iar nu făcut, librar de plăcere, scriitor de
duminică, bun de citit în fiecare zi a săptămânii“. Când un mare scriitor ca
George Bălăiţă scrie cu peniţa de aur câteva rânduri ca acestea, parcă-ţi vine
să simţi că ţi-a pus Dumnezeu mâna-n cap: nu-ţi mai trebuie altceva, doar
cititori să fie! Însă dramaturgul Candid Stoica şi-ar dori spectatori pentru
piesele de teatru pe care le-a scris: teatrele promit şi uită să-i răspundă.
Directorii de teatre – spune el – „s-au constituit în adevărate cazemate în
care nu pot pătrunde decât prietenii lor, creatori de insipide piese care
ocolesc cu bună ştiinţă realitatea ce le-ar putea periclita scaunul“. O
directoare, fostă prietenă şi bună colegă îi spune, „plângând“, că „nu poate să
citească piese de teatru“: piesa se cheamă Dosarul curvelor. O altă piesă a
dlui Candid are ghinionul că nu ştie cum (şi dacă) va fi privită (citită) de
noul director al teatrului respectiv (care vine cu preferaţii săi); cu altă
piesă e „în discuţii cu cei de la Radio“. Încurajat şi optimist, dl Candid
Stoica scrie mai departe: scrie piese de teatru şi „lucrez de zor la un alt
volum cu titlul: Cronici cu ţepi de trandafiri“.
(Articol semnat de C. Stănescu pe
site-ul Cultura din 10. 01 2016)
marți, 12 iulie 2016
Actorul George Ivașcu, care este directorul Teatrului Metropolis din
București, s-a prezentat marți la sediul Direcției Naționale
Anticorupție. Potrivit unor surse judiciare, actorul a fost citat în
calitate de martor într-un dosar de corupție.
Actorul a afirmat la ieșirea de la DNA, unde
a stat mai puțin de o oră, că a dat declarații în calitate de martor,
în dosarul "cuiva", fără a preciza despre cine este vorba.
"Știți cum e. Totul e bine, când se sfârșește cu bine, în ceea ce mă
privește. Sunt martor, dar pentru mine ăsta a fost episodul", a spus
Ivașcu. Incet, încet, DNA ajunge și la Teatre. Azi martor, mâine, cine știe...s-au mai văzut cazuri..(din Cotidianul).
Abonați-vă la:
Postări (Atom)