candid Stoica

candid Stoica

luni, 3 octombrie 2022


Deschidere de stagiune la Teatru Național: EXIL      

 Spre  mirarea  iubitorilor  de teatru scris de autori români, Teatrul Național din București își deschide stagiunea cu  o piesă  a unui dramaturg român, (care declară că trăiește la Paris) ceea ce nu s-a mai întâmplat cam de mult timp.   Spectacolul Exil de Alexandra Badea (regizat tot de ea)   a succitat deja discuții și controverse, (chiar după primul spectacol) unii cronicari categorisind piesa și spectacolul drept detetestabil, iar alți găsindu-i calități cu totul deosebite, atât în ceace privește  scriitura cât mai ales  realizarea spectacolului.  Și cu ocazia asta s-au devoalat 2 sisteme ca un dramarg român să fie jucat la Teatrul Național. Ori să piardă un text într-un taxi și să-l găsească d-l Caramitru (cazul piesei ”Dumnezeu se îmbracă la second hand”,,,), ori să învețe în România,  apoi să plece la Paris și revină cu o piesă direct pe scena Teatrului Național.                                                                         Piesa „Exil” de  Alexandra Badea care a generat un spectacol de trei ore este de fapt o reconstituie, într-o cronologie neregulată, o imagine a unei familii alcătuite din trei generații, rememorând, fragment cu fragment, experiențele care i-au marcat existenţa: comunismul, post-comunismul şi, mai ales, exilul se scrie în caietul program.

Dar evenimentele relatate sunt un pretext pentru a cugeta asupra unor subiecte dintre cele mai diverse, precum căutarea identității, istoria, adaptarea, vina etc Personajele Alexandrei Badea, indiferent că sunt stabilite în Franța sau rămase în țară, descoperă în ele o neliniște ascunsă, o bănuiala a unei trădări în trecutul familiei, caută punctul de unde a pornit totul și încep de aici o cale de înțelegere și reconstruire a unei noi vieți .                                    S-au mai văzut piese  cu o acțiune complicată care să dureze 3 ore  dar în cazul de față supără, enervează multe lungini inutile care nu aduc nimic nou acțiunii, care lâncezește, dându-i posibilitatea spectatorului să caște nestingheri și care așteaptă în scaun fapte revelatoare despe....EXIL punându-și întrebarea cum este posibil ca peste patru milioane de români să trăiască în...EXIL? Tema a fost atinsă de mai mulți scriitori atât în roman, cât și în teatru ca de exemplu Horia Vintilă în cartea sa „Dumnezeu s-a născut în exil”. Au mai  scris despre ea  dramaturgi ca Saviana Stănescu, Mircea M. Ionescu, Matei Vișiniec, Alexandra Ares, Georgre Astaloș (Un volum intitulat:Exil), etc Cine va căuta în însă în scritura teatrală  o soluție, desigur nu o va găsi, autoarea ferindu-se să se exprime în acest sens. Pentru ea până la urmă exilul există în fiecare dintre noi, se poate citi printre replici. Alexandra. Badea încearcă cu acest spectacol o combinație ce o crede ingenioasă între teatrul reportaj și bildungsroman și explorează mai puțin viața de exilat din Franța (așa cum probabil mulți spectatori au așteptat și poate au fost dezamăgiți). Exilul ei sondează doar rădăcinile sufletești ale emigranților Ema și Vlad (interpretați de Ada Galeș și Emilian Oprea) dar fără adevăruri revelatoare: Ema (Ada Galeș) fiind mai mult preocupată să înregistreze filmic reacțiile  interpreților cât și ale publicului. Ceea  ce totuși face spectacolul atractiv este până la urmă calitatea interpretări actorilor majoritatea tineri din echipa Teatrului Național, dar scene extrem de emoționante produc Ana Ciontea și Diana Dumbravă.                                                                                                  Lumea teatrulul e plină de exilați celebri: Liliana Tomescu, Melania Cârje, Dinu Ianculescu, Dan Nuțu, Marieta Luca, colegul meu Vasile Gheorghiu. Regizorii Petrică Ionescu, Lucian Giurchescu, Radu Penciulescu, Margareta Niculescu, Vlad Mugur Eu am scris o piesă despre un actor în plină celebritate, Mircea Șeptilici, care a avut 2 tentațive de fugă în exil, ultima finalizată cu succes, piesă  refuzată de Teatrul Național și de Teatrul de Comedie. De, nu veneam de la Paris! O parte din publicul dezamăgit astepta ceva adevărat despre ce i-au făcut pe acești oameni celebri să părăsească România și nu a găsit în Exil al Alexandrei Badea mai nimic...care să le lămurească tema din titlu, de aici dezamăgirea multora.

 

22. 09.2022                                             Candid Stoica

 

 

 

 


 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu