vineri, 8 iulie 2016
Bună dimineata Candid,
Astăzi, este o zi
deosebită, când gândurile o iau înaintea vorbelor, când amintirile de tot felul
ne invadeaza sufletul și mintea.
Mă gândesc cu multă dragoste
și respect la ființa spirituală si plină de întelegere a Sarei, mi-e cumplit de
dor de ea, pot numai să mă rog pentru Binele ei etern, pentru tot ce înseamna
credința adevarăta in ființele rămase aici si care o iubesc și o pomenesc.
Să-i fie amintirea
Binecuvântată !
Să odihneasca în pace și
liniște veșnică ! Amen!
In semn de recunoștintă să
aprindem luminile și să ne reculegem prin rugaciuni și pioșenie pentru sufletul
Sarei, care dealtfel se află cu noi in fiecare clipă !
Te pup și te imbrațisez cu
drag,
Marina
Plagiatele au împânzit lumea politică
românească. S-au extins ca o plagă. Nu există politician care se respectă cât de cât, care a ajuns ministru sau
parlamentar să nu aibă la activ un plagiat. Tinere ce plin de visuri / urmărești
un post titrat / într-un solid aparat / Bine plătit de stat / voind să fii ”doctorat”
/ Probabil ai uitat / că un adevărat
bărbat / îl dă dracu de plagiat / care nu-i decât un surogat / după ceva
adevărat / Plagiatul nu-i nici crez,
nici decalog / plagiatul e…plagiat / adică e ceva profund necurat / pentru că e identic copiat / după cel adevărat / care e
un unicat / iar autorul va fi judecat / chiar renegat / declarat / neliterat / pentru
că... a copiat / ca un nerușinat / Neobrăzat
/ făcându-se de rahat!
miercuri, 29 iunie 2016
Proștii sub clar de lună la Timișoara
Teatrul lui Teodor Mazilu, intrat
după moartea sa în 1980 într-un con de umbră, în ultimul timp iese la suprafață,
managerii teatrelor descoperind cu surprindere actualitatea temelor și
personajelor sale. Piesă magnet, enigmatică, cu un destin frânt chiar din
plecare a dat semnalul decesului teatrului realist socialist vestind un nou
dramaturg. Gogu, Sile, Iordache, Gherman, Dobrișor, Clementina, Ortansa au țîșnit în teatru, acum 60 de
ani, ca o bombă cu explozie întârziată, în „Proşti sub clar de lună”. Piesa
aceasta a făcut ravagii în mentalitatea vremii, schimbând aproape total faţa
dramaturgiei româneştii şi dinamitând pur şi simplu aşa numitul realism
socialist, anunţând un dramaturg de
talie şi spirit european.
Omul, T. Mazilu, părea un boem, care își petrecea cea mai mare parte a
timpului în crâșme sau la restaurantul Casei Scriitorilor de la Mogoșoaia, scriind cronică de football, deși părea un
ageamiu în materie. Era, totuși, un scriitor harnic, un băutor de cursă lungă
şi un degustător de farmece feminine, care a suspinat pe sub ferestrele multor frumuseți
ale zilei, făcând „achiziții” surprinzătoare, de care a fost mult invidiat de
confrații săi. Sub influenţa alcoolului şi a farmecului feminin scotea panseuri
caustice, aparent inofensive, care ulterior au circulat sub forme de glume prin
peisajul teatral bucureștean: „Ideea că
scriitorul Băeşu ar fi influenţat de Shakespeare e falsă”; „Aserţiunea că Dinu Săraru ar avea doar
patru clase primare, nu se susţine”; sau, acuzat că e fricos, dramaturgul a
răspuns: „Eu am văzut şi oameni proşti şi
nu mi-a fost frică”. I se se mai spunea și „Mazilu de seară”.
A scris sumedenie de articole
satirice ‒ unele pe placul celor ce diriguiau cultura, altele în răspăr ‒, articole
sportive, articole estetice şi de morală, foiletoane, romane, poezii cu iz de
romanță, piese mai scurte ‒ mici bijuterii ‒ şi cinci piese mari care au întors pe dos, cu ajutorul
paradoxurilor, mai toate temele favorite ale realismului socialist, atacând
corupția, ipocrizia, minciuna din viața socială, aducând pe scenă o „faună”
ciudată, dar camunflându-și atacul sub masca unor personaje cu grad mic,
aparent inofesive: gestionari, directori de cooperative, chelneri, inspectori
financiari, actori, actrițe, sau pur și simplu șmecheri, care respingeau
apriori sloganurile normelor socialiste și care se extrăgeau sistematic, cu
inconștiență, de la normele etice cerute de partidul-stat. Gogu, Sile, Gherman, Iordache, Urecheatu, Gore, aparent intoxicați
de dogmele așa zisei morale a eticii și echității socialiste promovată de
regimul de tristă amintire, sunt de fapt niște delapidatori, dar și oameni întreprinzători, care își recunosc deschis
ticăloșia, iar partenerele lor, indiferent că le cheamă Clementina, Ortansa, Gabriela, Vasilica, Camelia, când cinice, când
tandre, sunt de fapt niște șmechere, excroace sentimentale, dornice de
îmbogățire și de trai leneș, în căutarea unui vieți în care apetitul sexual să
fie pe prim plan alături de o valabilă bunăstare socială. Ele sunt de fapt niște explotatoare a prostiei
bărbătești. Criticat că nu adus pe scenă și un personaj cinstit, Mazilu a
creionat în răspăr tipul personajului pozitiv: Emilian, care se zbate ca și eroii romantici de altă dată între datorie
și pasiune intrând în competiție pentru
farmecele feminine ale Ortansei cu Gogu, care
mimează remușcări existențiale de genul: „În
câte combinații necurate m-am băgat și totuși mirosul liliacului mă tulbură ca
pe vremea când eram cinstit.”.
L-am cunoscut pe autor în urmă cu
54 de ani când făcuse o scurtă pasiune pentru
colega mea Paula Chiuaru, de fapt
modelul în carne și oase ale Ortansei
și Clementinei și împreună am
degustat multe băuturi, ascultându-i panseurile. Despre puseul emoțional al lui
din anii aceia, ulterior, am scris o piesă intitulată Paula și Teodor sau Dosarul Curvelor, care încă n-a
văzut lumina rampei.
Spectacolul Teatrului Național
din Timișoara, montat de Ion Ardeal- Ieremia, s-a apropiat în galop de textul
lui Mazilu, actualizându-l. Această „operație” i-a dat posibilitatea să-i arate
pe Gogu, Ortansa, Clementina și Vasilica de parcă ar fi oamenii de azi,
căutați și ridicați de DNA sau DIICOT, singura deosebire ar fi că atunci DNA sau
DIICOT se numeau Controlul Financiar. Regizorul
trebuie felicitat pentru corespondențele actuale pe care le-a găsit piesei și
mai ales implicațiilor ei, deși, atenție, scandalul Condrea și Hexipharma nu
apăruse încă la orizont, dar pe care regizorul parcă le-ar fi intuit. De asemenea este
de felicitat pentru excelenta
distribuție pe care a alcătuit-o, dar mai ales pentru extraordinara performanță
artistică pe care a obținut-o cu interpretul principal. Am văzut mulți
interpreți ai acestui rol, dar Ion Rizea mi se pare unic. De asemenea, interpretele
Clementinei (Cristina Konig), Ortansei (Claudia Ieremia) și Vasilicăii (Alina Chelba) prin jocul lor
inteligent, uneori pe muchie de cuțit, au oferint ipostaze originale rolurilor
respective. Apar în compoziții suculente Romeo Ioan și Ana Maria Cojocaru,
care, din părinții Ortansei în textul
original, au fost „transferați” în spectacol în părinții lui Emilian, pentru un motiv deocamdată
misterios… Mai apar Nic. Pârvulescu (un comentator), Flavius Retea (un
cameraman) și Toth Iosif, Tiberiu Horduț înbrăcați în haine preoțești, fără
nici o substanță și fără nici o vină. Este de apreciat decorul simplu și la obiect semnat
de Mihai Vălu și costumele ”exacte” create de Alina Lățan.
În concluzie Proștii sub clar de lună
de la Timișoara au făcut publicului bucureștean o impresie excelentă la cea
de-a 14 ediție a Festivalul Comediei de la București, în pofida faptului că
juriul a preferat alte spectacole și alți interpreți.
25. 05. 2016 Candid Stoica
În timp ce eruropenii mai căutau să sape în fundul curții pentru noi
weceuri, englezii zgâriau fața pământului cu calea ferată apoi cu
locomotivele cu abur. În timp ce în Europa se mai ardeau cărți pe rug,
englezii brăzdau mările pentru a aduce ceai, piper sau nu știm mai ce
din Indii. În timp ce fotbalul englez, muzica rock engleză, Heathrow,
canalele de irigații, manufacturile de bumbac, America cucereau lumea,
europenii îi aveau pe Stalin, Lenin și mai târziu pe Ceaușescu sau
Brejnev. În timp ce Anglia ne trăgea după ea spre secolul 21, noi,
europenii, mai ales cei din vestul estului o tot trăgeam înapoi spre
secolul 19. În timp ce Anglia trăiește bine mersi fără nicio
Constituție, multe țări europene, cum am fi noi, încă o mai bălmăjesc.
În timp ce Pink Floyd, Rolling Stones, Beatles, Who, Yes sau Genesis au
schimbat pentru totdeauna fața lumii, noi o înfundam cu Holograf, cu
formații maghiare sau sovietice care trebuiau tunse că altfel nu suna
chitara ca lumea. Nu mai continuăm, este clar ce vrem să spunem. Și după
toate astea, Anglia să iasă din Europa? Să se despartă de partenera ei
vioaie, imposibilă, dragă și deseori iubită Europa? Noi credem că nu.
Anglia va ieși, dar va rămâne, va fi semnat acolo un act, o scrisorică,
care, evident, va fi pierdută prin biroul lui Trahanache de la
Bruxelles.(Text de pe blogul Călimara cu cerneală al lui Denis dinulescu)
vineri, 24 iunie 2016
luni, 20 iunie 2016
joi, 26 mai 2016
Un
mesaj disperat de sincer al colegei Dorina Chiriac
Dragi colegi și artiști, vă rog respectuos ca atunci când vă manifestați
public susținerea electorală pentru vreun candidat la alegeri, să vă amintiți
că nu ați fost desemnați purtători de voință ai artiștilor. Mă doare să aud
"noi, artiștii, credem" sau "noi, actorii, susținem" sau
"candidatul ne-a susținut pe noi, artiștii". Vă rog, ba nu, vă invit
să vorbiți în nume extrem de personal. "eu cred", "eu
susțin", "candidatul m-a susținut pe mine". nu mai vorbiti
politic in numele unei bresle de la care nu aveți mandat. vorbiti ca cetățeni
in nume personal. Sunt artist. nu aveți acordul meu să vorbiti in numele
artiștilor.
Mă supăr.
Mă supăr.
luni, 23 mai 2016
Cu ocazia împliniri a 10 ani de la premieră
Luni 13 Iunie 2016 ora
17 la Centrul Calderon al sectorului 2
Va avea loc lectura piesei
Curve
de Lux
de Radu Iftimovici
Își vor da concursul: Mircea
Crețu, Monica Ghiuță, Maria Rotaru, Candid Stoica, Mircea Constantinescu
Regia: Candid
Stoica.
Invitați: Dinu Grigorescu, Emil Lungeanu, Marilena Dumitrescu, C.
Turturică, Adina Stoicescu, Dan Puican, I. G. Pușcă, Claudia Voiculescu, Denis
Dinulescu, Florentina Tănase, C-tin Capița, Puși Dinulescu.
Intrare liberă, ieșirea de asemenea, loc de
parcare, bufet asortat, discuții cât se
poate de libere.
duminică, 8 mai 2016
Abonați-vă la:
Postări (Atom)