Bulgarul Alexandru Morfov, care deja după succesul spectacolului Exilații de acum doi ani (jucat și la Teatrul Național) e o vedetă internațională (folosind o traducere a Mașei Dinescu), împreună cu scenograful Alex Toromanov, uzând de toate servituțile scenei Teatrului Național, realizează un spectacol amplu, spectaculos, aproape senzațional, într-o desfășurare de forțe remarcabile, unde se joacă în forță, se cântă ca la operă și se dansează ca în spectacolele de televiziune. O asemenea întrebuințare a trapelor, nu am mai văzut pe scena naționalului de la spectacol din anul 1993 cu Ghetou regizat de Victor Frunză.
Folosind o adaptare în care protagoniștii sunt ușor întineriți și schimbând data revenirii eroinei (doar după 30 de ani), tăind replica în care eroina declară că tot corpul îi este străbătut de proteze, regizorul, după exemplul distribuirii lui Ingrid Bergman, a dorit cu tot dinadinsul ca eroina să fie o divă și a distribuit-o în rolul titular pe Maia Morgenstern. Actrița care are resurse complexe, deja recunoscute de dramă și comedie reușește de multe ori să creiaze scene de mare tensiune ca cea din catedrală când demască ipocrizia preotului și profesorului strigându-și violent durerea de a fi fost alungată din oraș și nevoită, ca să poată supraviețui, să se prostituie și făcând zob cu o singură mișcare a mâini, asemenea lui Superman, câteva solide bănci, dar de multe ori mi s-a părut că a luat mult prea ușor rolul, lăsându-i greaua sarcină de a duce toată piesa, tot spectacolul, în spate, colegului Mircea Rusu în dificilul rol al lui Alfred III (pe care regizorul și-a luat libertatea să-l numească Alfred Miller), ceace actorul reușește pe deplin. Mircea Rusu este pe rând, timorat, umil, bulversat de formidabila accensiune a iubitei din tinerețe, vrând cu tot dinadinsul să șteargă gestul de a o fi respins atunci, scuzîndu-se mereu și sperând că ea să fi uitat purtarea lui, când bântiuit de gânduri negre, apoi disperat când simte că în jurul său se strânge lațul, ca în scena de la poliție, iar în final, când realizează că e vinovat, să aibă liniștea de a întâmpina moartea iminentă cu seninătate. Cred că e o solidă realizare în palmaresul actorului care a părăsit pe moment scena naționalului, obligat de o lege neroadă, să se dedice profesoratului. Ar fi o impolitețe din partea mea să dau note la doi actori de frunte ai naționalului, M. Albulescu și Costel Constantin care cu modestie și profesionalism îi secondează cu marea lor personalitate pe protagoniști
Piesei dure, acide, cu replici scrâșnite, plină câteodată de umor absurd, regizorul îi contrapune o viziunea mai cuminte, mai senină, iar uneori prea realistă, prea naturalistă, aproape filmică creând și inventând noi scene diurne, care câteodată parazitează scene importante.
În primul act se jocă atât de realist așteptarea trenului cu care trebuie să sosească ”Bătrâna Doamnă” atât de exactă este agitația notabilităților și a personalului gării, plus sgomotele adiacente amplificate de difuzoare, încât atunci când se bagă și fum, vrând desigur să imite aburul, pe moment te aștepți să apară chiar…locomotiva!. În locul ei însă apare anonim Doamna, care are de străbătut vijelios o distanță apreciabilă ca să ajungă în centrul scenei.
Și dacă în prima parte spectatorul e încântat de realismul pe care-l dezvoltă regizorul, în partea doua a spectacolului rămâne oarecum mască, când eroul dispare inexplicabil ca în filmele stiințifico-fantastice. Din multitudinea de roluri interpretate de Erika Băieșu, Costina Ciuciulică, Mihai Călin, Ovidiu Cuncea, A. Mustache, Dragoș Ionescu, Mihai Calotă, când mai bine când mai rău în funcție de dicția și vocea respectivilor interpreți se relevă prin aplomb și siguranță, tinerii actori Marius Rizea în rolul primarului și Marcelo Cobzariu, în rolul reprezentantului opoziției, de care sunt sigur că vom mai auzi,
Nu mă pot abține să nu remarc, ca o curiozitate, că pentru vârsta pe care piesa o cerea inițial protagoniștilor, în Teatrul Național există doi mari actori care ar fi acoperit perfect rolurile : Sanda Toma și Damian Crâșmaru. Asta fără să știrbesc cu nimic realizările remarcabile ale celor doi protagoniști…
Merită felicitări responsabilii pentru excelentul și interesantul program de sală.
(Cronică apărută în nr. 4 al revistei ”Bucureștiul literar și artistic”, semnată de Candid Stoica )
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu