Autorul, a cărui carte de vizită era umorul, un demn urmaș al lui Caragiale, un risipitor al banilor și a vorbelor nestemate, așa zisele Mușatisme, (risipite prin diverse reviste umoristice), care și-a dorit toată viața, spun cei ce l-au cunoscut, să moară de ”subit”, și” numai după ce a trăit”, după ce scrisese câteva piese de mare succes (Titanic Vals, Visul unui nopți de vară, Escu) trecute în patrimoniul de aur al comediei românești și peste 400 de piese, majoritatea localizări, dramatizări, comedii muzicale în colaborare cu V. Timuș și Sică Alexandrescu (Figura de la Dorohoi, Călugărul din vechiul schit, Birlic, Teoria Cocoșului, Așa începe dragostea) a ajuns la senectute în prag de faliment scriind piese într-un act pentru amatori (Teatrul la domiciliu, Târâie Brâu, Zvoniștii, etc) Dar trebuie să-l salutăm cu respect și să ne închinăm în fața lui dacă nu ca la un sfânt, căci sfânt n-a fost, dar ca în fața unui om care și-a păstrat demnitatea până în ultima clipă, necedând în fața fabricatorilot de ode encomiastice la adresa regimului comunist. A murit sărac, lăsându-ne drept moștenire un fiu și o comoară de vorbe nestemate ...Escu este jucată cu succes de Teatrul de Comedie de 10 ani. E un spectacol serios conceput și jucat în dulcele stil clasic care se întâlnește tot mai rar pe scenele teatrului din România. Matur, solid construit, de Alexandru Dabija, realist în plină epocă a desmățului regizoral, se joacă, o minune, integral textul lui Mușatescu, fără adăugiri de circumstanță și, altă minune, parcă faptele de pe scenă s-ar petrece astăzi...
Rolul principal, vioara întâi a spectcolului îi aparține lui Vladimir Găitan care, contrar apariților lui anterioare și a figurii blânde de Crist realizează cu succes un prototip al figurii politicianului, arivist, mincinos și în ultimă instanță corupt. Găitan este excelent în acest rol întins și greu, capabil în cele trei finaluri de acte să ridice sala în picioare.
Îl secondează cu succes toată distribuția: Gabriela Popescu, plină de un farmec inegalabil propriu tuturor actrițelor Popescu care au făcut faima teatrului românesc, în lume, realizează în rolul Mizei cu mijloace simple o compoziție suculentă, admirabilă, inegalabilă. Eugen Racoții, care a preluat rolul de la regretatul Dumitru Chesa, realizează cu modestie rar închipuită o compoziței plină de savoare a unui ”moș Teacă” pensionat din toate funcțiile, dar mai ales din aceia de soț. Maestrul I. Lucian și I. Chelaru sunt, fiecare în stilul său irezistibili și inimitabili în rolul bătrânul ciocoi, stâlp de cafenea, Iorgu Langada
Delia Nartea cu un joc interiorizat fără să facă apel la farmercele fizice realizează în dificilul rol al ”damei voalate” un tur de forță de invidiat...
D-tru Rucăreanu, zis Titică și Subsemnatul îl înlocuim cu succes de replică și de prezență pe Gh. Șimonca, în rolul fratelui depravat, rol scris parcă anume să ia aplauze la fiecare apariție. Florea Vizante, datorită înclinațiilor sale comice face față cu brio rolului ingrat al intrigantului Bebe Damian, iar Mihaela Teleoacă realizează cu finețe și sensibilitate un personaj opus faunei din care face parte, o femei cinstită, fidelă despre care toți cronicarii s-au întrebat unde a autorul găsit un asemenea personaj și de ce l-a adus pe scenă în anii când nu era imperios necesar un personaj pozitiv
Suculente apariții de un comic irezistibil, inedit, realizează George Georgevici și Grigore Grigore în doi agenți electorali, Fane și Pișlică
Laura Măcelaru și Dan Rădulescu sunt întradevăr tineri și au ingenuitate vârstei iar Marius Drogenu desenează elocvent, din câteva replici, silueta unui polițist aservit puterii.
Pot fi suspectat de multe...dar mai ales că am fi scris rândurile de mai sus ca să mă pun bine cu colegii lăudându-i la unison, dar nu este așa. Cine nu mă crede să vină să vadă spectacolul. Va avea o seară încântătoare. Trei ore de râs!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu