candid Stoica

candid Stoica

marți, 17 martie 2015

Cronică optimistă



Alegro ma non troppo sau…tropăind prin clasici
                     (Ion Minulescu la Teatrul Național)
                                                                                 
                                                                                            ” Bate miezul nopții
                                                                                                E ora când amanți – alt dată
                                                                                                Sorbeau cu amantele-mreună
                                                                                                Otrava binecuvântată”      
                                                                                                 (celei care minte)

Care actor nu s-a emoționat spunând  ”Romanța tinereții? Ce spectator n-a lăcrimat ascultând-o recitată?
Autorul ”Romanțelor de mai târziu” și a romanului autobiografic ”Corigent la limba română” a avut ambiția să scrie și teatru. 11 piese, poartă semnătura sa. Mai toate au fost jucate, mai toate au fost tipărite,  autorul fiind, într-o vreme ministrul Educației și Școalelor,  girând pentru câteva luni chiar direcția Teatrului Național.                             Dar dacă poezia sa de esență simbolistă  a avut un real succes, ”romanțele” sale fiind pe buzele tinerelor generații, nu de același aprecieri s-a bucurat teatrul său care a enervat și contrariat multă lume cu subiectele  sale  în care apăreau obsesiv atât  amante cât și amanți,.
Piesa ”Amantul anonimm” a iscat  un scandal în urma căruia chiar autorul a cerut, nici mai mult nici mai puțin, scoaterea piesei de pe afiș, pentru că atenta la…bunele moravuri!!! Se poate observa că la distanță de ani  se repeta același scenariu ca  în  incidentul cu ”O Noapte furtunoasă” acuzată, la rândul ei, de același viciu. Se mai poate afirma că dacă francezii au inventat ”triunghiul conjugal”, românii, sincronici, au patentat ”patrulaterul conjugal”. (caz real) Tony era căsătorit cu Migry. Migry însă îl iubea pe Val. iar Tony pe Tanța!
După subiectele pieselor sale, mulți oameni în epocă  s-au întrebat dacă sub aspectul de burghez cumsecade, nu cumva s-a ascuns în persoana lui I. Minulescu, un amant feroce, un Don Juan  priapic?                                                                      Întrebare, desigur, retorică, pentru că mai toți știau că de fapt  lumea amantelor și a amanților, a Don Juanilor, din piesele sale era doar o temă literar…teatrală. 
Înfluențat cu bună știință de  teatrul pirandelian, de  teatrul francez de bulevard, dar mai ales de teoria sincretismului literar elaborată de Eugen Lovinescu, tema predilectă  pieselor sale este dualitatea, ficțiune, realitate ilustrată prin celebrul triunghi conjugal: soția, soțul, amantul soției, amanta soțului și eventual amantul amantei soțului. În mai toate exista o actriță  volitivă, plină de farmec și temperament pe care o juca Marioara Voiculescu, un soț înșelat interpretat în permanență de marele actor I. Sârbu, un milionar, un îmbogățit peste noapte și un dramaturg sărac jucat de tinerii de atunci N. Bălțățeanu și A. Pop Marțian.
Alegro ma non troppo nu face excepție. Subiectul, deși insolit pentru dramaturgia românească din vremea respectivă, pare tras la xerox în mai toate piesele sale: un milionar are ambiția să scrie o piesă de teatru împreună cu un dramaturg, susținând, sus și tare, că neapărat e necesar, chiar veridic, ca în finalul piesei la care lucrează amândoi, după ce cei doi amanți sunt surprinși de soțul înșelat, să fie uciși (împușcați) chiar de el, soluție pe care dramaturgul nu o agreiază defel…
Milionarul întreprinde în problema respectivă chiar un fel de interviu cu apropiații lui: soția, servitoarea, alt prieten și  mai toți refuză soluția extremă, care se dovedește  imediat că  realitatea o neagă.
Dramaturgul din piesă profesionist se opune soluției extreme propuse de milionar, nu din motive etice sau morale, ci pentru că el și soția milionarului… se iubesc. Pam-pam!
Spectacolul tânărului regizor, care nu mai e demult tânăr, e cuminte, calm   desfășurând linear parametrii descriși de autor, fără inovații regizorale insolite  și are  o distribuție cât de cât potrivită. Regizorul și echipa cu care a lucrat și-a propus ca spectatorul de azi să asculte în liniște cu zâmbetul pe buze o istorioară care cu anii în urmă a scandalizat publicul și cronicarii pudibonzi. Și Marius Rizea (milionarul) și Gavril Pătru (dramaturgul), excelenți în alte spectacole, chiar și Eugen Cristea (proaspăt pensionat) sunt tipologic personajele respective din piesă și n-ar trebui să facă mai nimic, dar parcă le lipsește ceva, un clenci, o nebunie, un plus de participare, care să emoționeze. Sunt prea liniștiți și le ghicești și gesturile și replicile. L-aș ruga pe Marius Rizea să își aducă aminte de derapajele de infatuare ale latifundiarului din Pipera care în ciuda agramatismului ajunsese șeful comisiei juridice din parlament. De la Eugen Cristea cu experiența pe care acumulat-o jucând alături de marii monștri sacri ai naționalului ași fi așteptat la mai mult. Se revanșează însă cu un farmec inedit, cu o voce clară, cu o distincție scenică remarcabilă și cu o siluetă de invidiat Costina Ciuciulică în ciuda numelui  imposibil cel poartă, demn mai curând de o subretă la un teatru comic de cât de o actriță la primul teatru al țării. Ea, jucând, drama  personajului îndrăgostită sincer,  de un alt bărbat decât soțul ei legitim, cu vigoare și profunzime, dovedește calități de mare artistă cu care se va impune în mod sigur în prim planul tinerei generații de actori. Asta dacă va vrea și Grivei!!!                                                                                      Grivei fiind personificarea mai multor ”personaje”, reprezentând atât regizorii cât și directorii manageri.                                                                                                   La fel o surpriză plăcută într-un rol mai mic realizează Victoria Dicu. De fapt o mică bijuterie de intenții puse cap la cap. Este și o izbândă a regizorului care a reușit să compună împreună cu Victoria Dicu din mici amănunte un rol  de plan doi dar care iese puternic în evidență. Dovada se observă după simpatia cu care actrița a fost aplaudată la scenă deschisă. Alyn Cadir în rolul destul de ingrat al amantei milionarului și-a etalat costumul și a debitat corect cele ce avea de spus ca să înțelegem mai bine trama piesei, jucând corect o tânără frivolă, atrasă de mirajul bărbatului milionar, iar Costică Lupșa având  un dublu rol s-a achitat conștiincios de amândouă. Este și regizorul tehnic al spectacolului este și Jandarmul care  în final îl arestează pe ucigașul altor  doi amanți surprinși, cărora li s-a aplicat pedeapsa extremă, preconizată de milionarul improvizat în dramaturg,   când a fost la obiect și în  uniformă. Una peste alta, Răzvan Popa prin intuiția cu care și-a conceput distribuția și prin multe momente ale spectacolului realizate cu bun gust și fantezie, cred că a trecut cu brio hopul debutului în arta regizorală sau dacă deja a debutat are cale liberă spre alte texte interesante. Dece nu un nou Minulescu?                                      
Florentina Popescu Fărcășanu și Maxim Corciovă au realizat  un decor de fațadă utilitar preîntâmpinând ca actorii nu cumva să se ciocnească de mobile sau de pereți Împreună cu publicul am ascultat cu interes o piesă despre moravurile ale unei lumi de altădată, despre care astăzi se vorbește cu zâmbetul pe buze, și despre teorii teatrale pe care realitatea întotdeuna le depășește și care, în ultimă instanță, se potrivesc foarte bine ca două picături de apă, lumii actuale. În altă ordine de idei, teoriile din piesă despre conflict dezacord, opoziție de idei, dispută, luptă între două sau mai multe personaje, sau catharsis, dintr-o operă literară, reprezentând diverse sentimente, opinii, rațiuni, ar fi bine să le asculte și d-na Rodica Popescu – Bitănescu, autoarea piesei ”Cinci femei de tranziție” jucată cu succes de Teatrul Național. Felicitări Teatrului Național care a readus în atenția publicului pe autorul  versurilor care au făcut epocă și au fost recitate de generații întregi de bărbați, adolescenți îndrăgostiți înșelați sau neînșelați     și pe un dramaturg interesant, prin ideație, aproape uitat, de  generațiile comuniste cărora cuvântul amant le producea panică și fibrilații,
                                                                       Eu știu că ai să mă-nșeli chiar mâine
                                                                                     Dar pentru că azi mi te dai toată
                                                                                     Am să te iert, e vechi păcatul
                                                                                     și nu ești prima vinovată
1

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu