
vineri, 18 mai 2018
Un interviu cu Lucian Pintilie
Un interviu cu Lucian Pintilie din anul.... 1991....

Filmarea de la Balanța n-a început la ora anunțată (ceace îmi
spuneau tehnicienii din echipă nu s-a mai întâmplat), deoarece Pintilie a dat
un interviu unui ziarist francez de la o revistă franțuzească…”Cahiers de
Cinema” și deși interviul era în limba franceză (pe care Pintilie o vorbește fluent) s-a lățit un zvon în toată echipa cum că
Pintilie ar fi mărturisit reporterului francez că a fost, pentru scurtă vreme
informator al securității… Filmarea fost chinuitoare datorită deselor
indicații pentru amănunte
infinitezimale…deși era o scenă simplă alcătuită dintr-o succesiune de planuri
și contraplanuri. Dacă în ceace mă privea lucrurile erau simple la cei doi
protagoniști la fiecare reluare prestația lor se îmbunătățea cu noi și noi
amănunte și subtexte. La un moment dat a cerut ca să apară un hamster, mânuit
de Maia care de multe ori, ca orice animal, încerca să scape indicațiilor
regizorale. Lumini, sunet, cameră, totul convergeau spre o capodoperă…
La un moment dat. mi-am luat
inima în dinți și l-am întrebat
-
Se svonește
că ați declarat reporterului francez care v-a luat un interviu în dimineața
asta că ați fost informator al securități. E adevărat?
-
E
adevărat mi-a răspuns Pintilie, dar de ce te interesează pe d-ta artist
asemenea mizerii din vieța unui om?
-
Pentru că sunt ziarist. Am luat interviuri multor
colegi și oameni de cultură și în secret,
d-stră pot să vă spun, țin de ani de zile, un jurnal…
-
Nu pot să
cred, probabil vrei să mă mistifici… din ce an?
-
Din 1971,
imediat după interzicerea ”Revizorului”…
-
Aha, avem în față un personaj, asemenea celui din
filmul nostru…Nu cumva îmi vinzi o poveste influențat de cartea lui Băieșu. Ai
citit-o cumva?
-
Ca
aproape toți colegii mei…e o carte tulburătoare, despre tot ce s-a întâmplat în
România care poate dovedi că nu toți intelectualii s-au înfruptat cu…
cașcacaval…au existat și spirite lucide care au incercat cu tot felul de
stratageme să arate altă față a românului
-
Dacă o să
consemnezi convorbirea noastră, nu te
încrezi prea mult în memoria d-tale de a reproduce discuția noastră?
-
Care în
mare a luat turnura interviurilor apărute în ”România Literară” și ”Contrapunct” de acum câțva ani.
-
Da,
imediat după ce am revenit în țară. Unde ai publicat interviurile d-tale?
- La Azi, la România liberă. Nu puteți să-mi spuneți
și mie câteva cuvinte…
-
Poate
n-ai aflat dar eu nu mai dau interviuri. Pe reporterul francez de la ”Cahiers
de Cinema” nu l-am refuzat pentru că îmi este un bun amic…trebuie să înțelegi
că e o răscolire a unei situații vechi cu care nu mă pot mândri și în care, am
fost obligat de împrejurări să intru, a fost pentru mine un coșmar pe care cu
greu l-am surmontat ca să pot să mă concentrez și să filmez conform graficului
ce-l aveam de filmat. Ai să găsești în interviul dat aproape tot ce poate
interesa apetitul și setea d-tale de
senzațional… Poţi citi totul în publicația respectivă. E adusă și în România și
confrații d-tale în ale gazetăriei mă pot sfâșia…
-
După d-l
Paleologu sunteți al doilea om de cultură care aveți curajul să recunoașteți că
ați fost informator…
- Cunosc mărturisirea d-lui Paleologu și sunt mândru că ne situăm pe
același palier. Cum spuneam prietenului meu, scriitorul Groșan, în interviul pe
care l-am dat pentru revista ”Contrapunct”, regimul comunist din România după
ce a maltratat o generație de extraordinari intelectuali, nemaiavând de lucru,
mi-a făcut onoarea să se ocupe și de mine transformându-mă într-o confortabilă
și exemplară poziție de victimă…Proștii sub clar de lună, Duminică la ora 6,
Reconstituirea, Revizorul, De ce trag clopotele Mitică, aproape toată
activitatea mea din România, din clipa când am deschis ochii asupra lumii a
căzut sub semnul definitiv sau temporar al interdicției…Ei bine eu am refuzat
acest fotoliul de orchestră și am refuzat să particip la spectacolul de gală pe
tema ”suferunța noastră în timpul dictaturii” pentru că am avut mult de lucru
și, de asemenea pentru că mă consider părtaș - dacă nu prin adeziune, măcar
prin tăcere – la producerea acelei fantasme care s-a chemat Ceaușescu…știi cum
trăiam eu la Paris revoluția română? Stăteam toată ziua la televizor și plângeam ca un tâmpit…la fel ca în 1968
când suspendasem filmarea la Reconstituirea și îl priveam pe Ceaușescu la
televizor …totuși vreau să-ți fac și d-tale pe plac, să-ți dăruiesc câteva
gânduri. Ce te-ar interesa?
-
Ați
lucrat cu atâția actori străini. Cum vi se par actori români în comparație cu
ei
-
Răspund
cu plăcere pentru că am mai răspuns la așa ceva… ai un caiet, un pix? Ai un
reportofon. Ai venit utilat…(nu mai reproduc considerațiile sale despre turnători)
…Actorul român are o natură sălbatică și generoasă. Când mai pică pe un regizor
vampir ca mine, e gata să moară pe scândură: Sunt convins că am furat cel puțin
un an din viața marilor actori români care au avut șansa, sau neșansa de a
trece prin mâna mea…și cu asta gata, acum la treabă, la muncă…
-
Totuși
printre Cehov, Gozzi, Ibsen, cum ați ajuns la Băieșu?…
-
Mă
intinzi la vorbă…E o întâmplare teribilă. Trebuie neapărat s-o spun…Era în 85
mă găseam pentru câteva zile în București. Într-o seară primesc un telefon de
la Băieșu: ”Bătrâne, mi-a apărut o carte. Vreau să ți-o dau” Guță mi-a
adus-o a doua zi la aeroport…unde am
avut parte de un ”control corporal” strict. Bineînțeles n-au găsit nimic. Noi
am avut o dizidență discretă. Niciodată nu am fost rugat să transport ceva
dintr-o parte în alta. Totul se reducea la mesagii scriitoricești pentru Monica
Lovinescu - mă feresc să dau nume pentru a nu distruge cariere strălucite
demarate recent sub semnul trandafirului. Cum ți-am spus n-au găsit nimic afară
de o casetă.
-
Ce aveți
în casetă, m-au întrebat vameșii?
- Scrie pe
etichetă: Rigoletto. Dacă nu credeți, ascultați-o.
-
Lăsați
caseta aici și duceți-vă. Noi am terminat controlul.
-
Cum să
plec domnule fără Rigoletto. Dați telefon la Cardiff: ”Alo, aici e Securitatea
românească. L-am prins pe Pintilie cu o chestie suspectă: o casetă cu
Rigoletto. Nu mai vine la voi. L-am oprit la aeroport
Au dispărut cu caseta într-o cameră alăturată și vreme
de aproape două ore Securitatea noastră a ascultat lăcrimând tragica poveste a
fecioarei Gilda și a bătrânului clown, disident de curte, Rigoletto, căutând
printre arii mesajele pentru Paul Goma, iar eu am citit pe îndelete Balanța lui Băieșu. Ajuns cu o groznică
intârziere la Londra, via Amstrdam, i-am telefonat imediat lui Băieșu.
- Balanța e o carte excepțională, de tip foileton, un
formidabil roman popular, ca și Mizerabilii…Și cu asta basta, am pus punct. Nu
știu ce m-ași face dacă fiecare actor
din distribuție a fi un ziarist improvizat…(fragment din cartea mea Culise
(Jurnal, vol 2 Apărut la Tipo
Moldova în 2013 - 852 de pagini)
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu