
miercuri, 2 mai 2018
O piesă cu sperieturi la Teatrul Naţional

Marius Manole, Istvan Teglas, Mihai Calotă şi Rodica Aprodu, protagoniștii spectacolului
regizat de Felix Alexa, cu ajutorul autorului, au găsit diverse modalităţi de a face spectatorii să
râdă speriindu-se în diverse moduri destul de variate. Şi totuşi spectatorii nu
râd, mai deloc deşi actorii respectiv se sperie
cu talent şi credinţă. E un
paradox. Te apucă, dacă nu jalea, în orice caz jena. Deşi Marius Manole se
sperie ca un petrecăreţ intelectual, Teglas ca un apucat, ca un acrobat, Rodica
Aprodu ca o frumosă doamnă cu educaţie, când posesiv, când drăgăstos, Mihai
Calotă cu moderaţia şi blândeţea
falitului. (Singurul care nu se sperie e Victor Ţepeanu., valetul Justine,
fiind foarte serios, care de fapt ar fi trebuit să se sperie ca un ţap
ispăşitor ce devine, dar care demn şi trist nu se sperie.) Se întâmplă un
fenomen de care se pare n-a ţinut seamă regizorul. Se întâmplă ca o sperietură
să treacă dincolo de normal, să devină spaimă şi atunci râsul încetează
matematic. Aglomerarea de prea multe sperieturi a produs în public spaima că
ele nu se vor mai termina şi atunci el, publicul, s-a retras înfricoşat în
carapacea sa urmărind plictisit acţiunea totuşi banală a piesei…Ca să dăm până la urmă cei al cezarului, trebuie să amintim că regizorul
simţind totuși că subiectul e destul de
anemic iar sperieturile foarte multe, s-a gândit că nu are decât o singură
soluție: să schimbe registrul. Piesa
numindu-se vodevil, cel mai nimerit lucru ar fi să-i facă pe actori să cânte, ceea ce ei
cu totul şi cu totul neaşteptat au făcut
cu mare vioiciune şi spontaneitate ridicând sala-n picioare după ce timp de oră asistase la enorm de plicticoase sperieturi… Am aplaudat și eu gândinu-mă în același timp cu tristețe la
faptul că talentul exceptional al unor
actori români este pus în slujba unei simple comedioare. Dar citind excelentul program
alcătuit de Anca Mocanu misterul aducerii în repertoriu acestei piesuţe se
desleagă ușor: Regia, versiunea scenică, ilustraţia muzicală şi lichting design
sunt semnate de o singură persoană: Felix Alexa! Se naște o întrebare
legitimă: Oare câți bani a plătit Teatrul Național ca să aducă pe scenă acest…
spanac?
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu