candid Stoica

candid Stoica

sâmbătă, 4 aprilie 2015

UN PRODUS VANDABIL



Un produs vandabil : Radu Beligan + mafia.


Titlul de mai sus mi-a fost inspirat de cei 800 de spectatori care au umplut până la refuz sala Teatrului Tineretului din București la spectacolul Leul Deșertului al tinerei autoare Mona Radu (un nume predestinat pentru protagonist) interpretat și regizat de Radu Beligan, încă în  forță creatoare         Afiliindu-și fără sfială titlul unui film din 1981 cu Anthony Quinn în rolul principal și implicit al eroului libian Omar Mukhtar, executat de regimul Musolini, Mona Radu încropește o dramoleta axată în principal pe personalitatea maestrului Radu Beligan și cu acest spectacol năpădește prin marile orașe ale României: București, Bacău, Brașov, Botoșani Buzău, Constanța, Cluj, Craiova, Pitești, Reșița, Râmnicu-Vâlcea, Sibiu, Suceava, Timișoara, Tulcea (suspendat) și din nou iar București, prețul unui bilet costând între 60 și 100 de lei, într-un turneu triumfal de încununare a carierei marelui om de teatru cu un personaj odios, imoral corupt până în măduva oaselor de care Radu Beligan se achită cu mare artă.                                                                           La București s-a emis chiar un voucer. Dacă cumperi bilet la Leul deșertului ți se oferă în contra partidă un bilet la Take Ianke și Cadâr și în loc de 150 de lei poți plăti doar 89 de lei, dacă achiziționezi ambele bilete la cele două spectacole. În numai trei luni de la premieră Leul Deșertului a încasat, per total, potrivit publicației Ring, suma de 1. 540.000 lei.                                             Vechii nababi arghirofili ai teatrului românesc Sică Alexandrescu și Aurel Baranga, de acolo de unde sunt acum, ar putea deveni invidioși pentru asemenea lovitură teatrală.                                                                                                            Revenind la tema spectacolului: dacă nu vrei să deranjezi mafia din România, dar mai ales autoritățile devenind urâcios, chiar indezirabil, tema   corupției în România, atât de dureroasă, dar și atât de roasă, de tocită, o transporți peste hotare, în ”iadul capitalist, undeva în lume, eventual  în America. Și atunci totul devine nu bine și frumos, ci splendid. Nu se supără absolut nimeni. Nici guvernul, nici președinția aceste instituții care deveniseră antagonice.                                                                                                   Față de corosivele filme americane despre mafie dramoleta Leul deșertului pare o pișcătură de purice. Nu tu împușcături, nu tu lovituri ucigașe de cuțit, nu nuduri lascive, nu tu demascări sau revoluții trucate, ci doar o nevinovată apariție în furou a Maei Morgenștern și… replici și iar replici…din arsenalul argoului autohton                                                                                                     Tema respectivă, a avut căutare  și altă dată, sub alte auspicii: în 1952 în plin a ceea ce s-a numit mai târziu, ”obsedantul deceniu” Teatrul Național juca aproape săptămânal piesa a doi anonimi, C. Constantin și Adrian Rogoz, (ulterior au dispărut din peisajul teatral), Marin Rogers descoperă America al cărui personaj principal nu era altul decât magnatul american John Pierpoint Morgan, jucat de marele actor N. Băltățeanu și unde era încriminată în subsidiar, cu mânie proletară, societatea americană excesiv de coruptă, societate cu care noi astăzi, printr-o acoladă sau spirală a istoriei suntem parteneri în axa București- Washington- Berlin….                                   Pretextul dramatic propriu zis sau mărul discordiei din ”Leul Deșertului” e cât se poate de simplu. Aproape ca al tragediilor antice: un mare industriaș Nikolai Rodnin, are  ambiția să repare o greșeală a sa: a construit ilegal un lanț de locuințe pe un teren care aparține Îndienilor. În consecință, având informații că prefectul a ținutului James Lyon, poreclit și Leul deșertului o dorește pe nora sa,  o femeie cu un trecut cam deocheat, o roagă, mai bine zis o constrânge   să se ”culce” cu respectivul Leu, poreclit, nu se știe de ce, al Deșertului, care în urma acestei ”plăceri” va fi obligat, deoarece urma să fie filmat cu o cameră ascunsă,  să obțină o lege, ca pe terenurile respective să se poată construi fără restricți,  devalizând pur și simplu populația respectivă de un drept ce i se cuvenea legal. În urma acestui așa zis ”serviciu” pentru socrul său… Ingrid (Maia Morgenstern) va avea mari foloase materiale.  Nora nu stă mult pe gânduri și după o ”matură gândire” se decide să-și  ajute socrul atacându-l, cum se zice, ”la baionetă” pe cel căruia i se spune Leul Deșertului.                                                                                                            Dar fapta, împreunarea (actul sexual) nu se consumă pentru că în sufletul și inima d-nei Ingrid (nora respectivă) se trezește o mare dragoste pentru preopinent, adică pentru așa zisul Leu al deșertului care ”Leu” se dovedește în scena respectivă doar un bun vorbitor de limba română adică, cu alte cuvinte cam …pisicuț!           Bam-bam!                                                    F      Piesa, care ar fi mai nimerit să se numească Pariul, cu un conflict cu o asemenea miză,  aruncă spectatorul român într-un halou de neverosimilitate și perplexitate pe care îl au mai toate piesele calchiate după dramele americane cu afaceriști veroși, femei nevricoase  bântuite de o nemiloasă sexualitate sau consumatoare excesive de alcool  care au populat piesele lui Tennesse Williams (Un tramvai numit dorință) sau longevivul serialul ”Dallas”, vizionat cu multă asiduitate și încrâncenare de majoritatea telespectatoriilor autohtoni.                                                                                              Ce să facă în sitația respectivă bieții actori când li se prezintă conta cost o atare  ofertă? În starea de paupertate în care se află, majoritatea, nu au la dispoziție decât  două soluțiii. Să refuze, că acum se poate, pierzând o oportunitate, probabil bine plătită, sau ca și altă dată, când sub auspiciile partidului comunist erau obligați să  joace piese mincinoase despre iadul capitalist distrugător al personalității umane,  înfățișând în contrast personalitatea imaculată a omului nou… …să-și  pună talentul pe  canavaua destul de subțire a piesei Monei Radu…Și o fac cu vârf și îndesat speculând cu experiența și mai ales cu talentul din dotare, bruma de adevăr sau replicile inteligente pe care, totuși piesa  Monei Radu le conține pe ici pe colo …Maia Morgenstern  (Ingrid) umple cu personalitatea sa rolul unei femei frivole  avidă de putere cât încape, ca și alte personaje pe carea actrița le-a mai întruchipat în varii spectacole (Medeea, Vizita Bătrânei domne, Profesiunea d-nei Waren…) și pe care le-am comentat laudativ, așa că n-are nici un impediment de a înterpreta cu temperamentul pe care-l deține încă o femeie, volitivă.                                                                                             Mircea Rusu e un enigmatic ”Leu al deșertului” care pare că se miră și el că se numește așa (Leu) și ca orice capitalist rapace, cum se arăta în caricaturile din Scânteia și Pravda, râvnește nu numai bani, avere, putere politică dar și…farmecele  d-nei Ingrid, (Maia Morgenstern) care în momentul declanșării ”conflictului trăiește amiabil cu fiul capitalistului Rodnin, care la rândul său e gelos și o râvnește pe soția alcolică a leului deșertului…(Mircea Constantinescu) dezvăluind  un personaj de o ”complexitate”  aparte… Tania Popa reface cu succes un rol de bețivă cizelat în cealaltă piesă a Monei Radu Lecția de Violoncel, obținând aplauze la scenă deschisă cu o replică insolită…”o să ți-o  sug” care, am informații că  la Timișoara a produs consternare, dovedind că publicul bucureștean nu e pudibond. De asemenea se obțin aplauze generoase de mai multe ori când personajul Maei Morgenstern este numită…curvă…dovedind că publicul din sală înțelege cuvântul respectiv în toată complexitatea lui, cuvânt care n-a fost trecut în dicționare decât de curând, preferându-se cuvântul prostituată.                                                                              Mai există un personaj adiacent, o secretară care suspină după fiul primului magnat și concubinul Ingridei, pe care  încearcă să-l facă vizibil chiar cu un șarpe viu pe umeri, Lamia Beligan … 
Și cam atât ar fi dacă n-ar exista maestrul Radu Beligan care deși nu el e leul deșertului, cum majoritatea spectatorilor pare a fi crezut, cu minunata sa artă ne înfățișează cât se poate de succint traiectoria unui posibil Schylock modern. Nu ne mai mirăm. Suntem doar consternați, până la lacrimi că la vârsta venerabilă pe care o are s-a aruncat cu toată energia pe care o posedă în această nouă aventură teatrală de dragul unei stele numite …Mona, exemplificând pe viu îndemnul la iubire pe care-l propovăduiește de mai mult timp pe toate canalele de informare publică.                                                 Întrarea sa în scenă este  în același timp și misteriosă și șocantă, ca un fel de deus ex machina din unele piese clasice: într-o lumină redusă, palidă este adus, susținut, sprijinit, condus de două persoane care n-au nici o legătură cu piesa. Unul pare a fi chiar autoarea. Ar fi putut fi doi servitori ai personajului, dar nu sunt.                                                                                                                       Nu vom părăsi acest loc până când nu vom ajunge fie la victorie, fie la martiriu. Nu ne vom preda: vom învinge sau vom muri. Noi aparținem lui Dumnezeu și la el ne vom întoarce” pare a spune, ca și altă dată eroul libian Omar Mukhtar, făptura firavă, din ce în ce mai împuținată a maestrului Beligan. Dar te poți întreba: dacă s-a vrut o piesă cu maestrul Beligan de ce nu au ales Shylock. De la Ion Sârbu nici un alt actor român n-a mai îndrăznit să-l întruchipeze. De asemenea mai exista în piesă minunatul personaj Porția, în care  Maia Morgenstern se putea desfășura cu brio și Nerissa, camerista Porției pentru Lamia și Antonio pentru Mircea Rusu…personaje autentice, pline de sevă și adevăr. Iar Mona Radu putea să scrie o adaptare a piesei ”Neguțătorul din Veneția”                                                                                                            Fermecat, încântat de jocul fascinant al actorilor care se dăruiesc cu abnegație acestei piesuțe, mică cochetărie cu dramaturgia, a uneui posibil talent, aproape că nici n-am observat că pe scenă există decor și că este semnat profesionist de Imelda Manu…și costume semnate de Dorin Negrău       

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu