vineri, 16 iunie 2017
O
piesă cu sperieturi la Teatrul Naţional
Spectatorii pot învăţa cum se pot speria de o
bonetă, de o perucă, de un pantof de femeie, de o umbrelă cu cap de
maimuţă si de o bucată de cărbune dacă merg la spectacolul Teatrului Naţional din
Bucureşti cu piesa Crimă din strada Lourcine de
Eugene Labiche…E şi asta o artă… Pe
vremuri era un capitol care se exersa neapărat la conservatoarele particulare.
Se povesteşte chiar că un bătrân actor adus din provincie în capitală după nenorocitul
eveniment de la 23 August 1944 i-ar fi
spus unui tânăr regizor care îi explica respectivului actor supra tema piesei
pe care o repetau:
-Lasă asta, mie să-mi spui de
cine să mă sperii în piesa asta!
Prolificului
dramaturg francez Eugen-Marin Labiche
(1815-1889) un fin și lucid observator
al moravurilor, gusturilor, viiciilor micii burghezii din vremea celui de al
doilea imperiu și de la începutul celei
de a treia republici, scriu invariabil mai toate istoriile literaturii franceze
a fost autorul a peste 100 de piese, comedii, vodeviluri, (unele compuse în
colaborare). Celebru în epocă pentru arta sa de a încâlci și de a descâlci
ițele și intriga pieselor sale adevărate capodopere sau mici bijuterii de
tehnică și artă teatrală, care au prilejuit multor teatre și multor actori succese de public enorme, piesele lui fiind permanent în repertoriul mai
tuturor teatre din lume. Labiche e poate autorul cel mai jucat
în România comunistă. Celebra Pălărie Florentină a făcut parte din programul de
liberalizare a repertoriului teatrelor care jucaseră până atunci numai piese
sovietice, anti americane și bineînțeles piesele unor autori români care
machiau realitatea. O pălărie de pai din Italia (Un chapeau de paille din I.) a devenit
în românește Pălăria Florentină și
spectacolul pus în scenă de L. Giurchescu cu Cornel Vulpe în rolul principal
din anul 1965 la fostul Teatru din Giulești a făcut mii de reprezentații
(ulterior a fost refăcut de T. Mărăscu cu altă distribuție mai tânără
jucându-se în continuare cu același mare succes) Cu titlul scurtat, doar Pălăria și cu G. Mihăiță în rolul
principal H. Mălăiele a dat o variantă originală a piesei dar care trunchiată,
”măcelărită”, după un obicei patentat de regizor, s-a jucat doar câteva stagiuni.
Marius Manole, Istvan Teglas, Mihai Calotă şi Rodica Aprodu, protagoniștii spectacolului
regizat de Felix Alexa, cu ajutorul autorului, au găsit diverse modalităţi de a face spectatorii să
râdă speriindu-se în diverse moduri destul de variate. Şi totuşi spectatorii nu
râd, mai deloc deşi actorii respectiv se sperie
cu talent şi credinţă. E un
paradox. Te apucă, dacă nu jalea, în orice caz jena. Deşi Marius Manole se
sperie ca un petrecăreţ intelectual, Teglas ca un apucat, ca un acrobat, Rodica
Aprodu ca o frumosă doamnă cu educaţie, când posesiv, când drăgăstos, Mihai
Calotă cu moderaţia şi blândeţea
falitului. (Singurul care nu se sperie e Victor Ţepeanu., valetul Justine,
fiind foarte serios, care de fapt ar fi trebuit să se sperie ca un ţap
ispăşitor ce devine, dar care demn şi trist nu se sperie.) Se întâmplă un
fenomen de care se pare n-a ţinut seamă regizorul. Se întâmplă ca o sperietură
să treacă dincolo de normal, să devină spaimă şi atunci râsul încetează
matematic. Aglomerarea de prea multe sperieturi a produs în public spaima că
ele nu se vor mai termina şi atunci el, publicul, s-a retras înfricoşat în
carapacea sa urmărind plictisit acţiunea totuşi banală a piesei… Ca să dăm până la urmă cei al cezarului, trebuie să amintim că regizorul
simţind totuși că subiectul e destul de
anemic iar sperieturile foarte multe, s-a gândit că nu are decât o singură
soluție: să schimbe registrul. Piesa
numindu-se vodevil, cel mai nimerit lucru ar fi să-i facă pe actori să cânte, ceea ce ei
cu totul şi cu totul neaşteptat au făcut
cu mare vioiciune şi spontaneitate ridicând sala-n picioare după ce timp de oră asistase la enorm de plicticoase sperieturi… Am aplaudat și eu gândinu-mă în același timp cu tristețe la
faptul că talentul exceptional al unor
actori români este pus în slujba unei simple comedioare. Dar citind excelentul program
alcătuit de Anca Mocanu misterul aducerii în repertoriu acestei piesuţe se
desleagă ușor: Regia, versiunea scenică, ilustraţia muzicală şi lichting design
sunt semnate de o singură persoană: Felix Alexa! Se
naște o întrebare legitimă: Oare câți bani a plătit Teatrul Național ca să aducă
pe scenă acest…spanac?
19. 03. 2017
Candid Stoica
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu