vineri, 23 martie 2018
Zaraza
via Răzvan Mazilu, la Ploiești
(Teatrul
de Estradă din Ploiesti rupe gura târgului cu Zaraza)
„În 1929, în Uruguay, s-a ținut un concurs de compoziții,
iar premiul doi a fost câștigat de această melodie, compusă de un oarecare
Benjamin Tagle Rara. De acolo, melodia a ajuns la Paris și a fost auzită de lăutarii
români, care i-au cerut lui Nicolae Kirițescu să scrie niște versuri. Kirițescu
a păstrat din textul inițial doar cuvantul Zaraza,
care nu era, în original, decât un îndemn de mânat boii, un fel de «hăis, cea!»
Nu știa el asta atunci, cum nu a știut nimeni. El a făcut din Zaraza «un poem
de nebune dorinți», portretul unei femei irezistibile și apoi la un pahar, a răspândit legenda ei: Cristian Vasile s-ar fi
îndragostit nebunește de o femeie, pe care apoi cineva, într-o noapte, ar fi
omorât-o. Scriitorul Mircea Cărtărescu a dus legenda la rafinament. Zaraza ar
fi fost incinerată, iar urna cu cenușa ei ar fi fost furată de însuși Cristian
Vasile, care, în amintirea iubirii lor, a înghițit câte o lingurița din ea, în
fiecare zi, timp de un an de zile iar Zaraza a devenit celebră în interpretarea
lui Cristian Vasile zileˮ, a declarat eminentul muzicolog Viorel Cosma într-un amplu interviu acordat ziarului Adevărul, cu puțin timp înainte de a ne
părăsi, de unde reiese destul de clar că toată povestea Zarazei a fost produs fabricat... Se poate observa în ultimul timp un interes deosebit pentru
perioada anilor interbelici în primul rând prin povestirea Zaraza (culegerea de
nuvele ale lui Mircea Cărtărescu intitulată De ce iubim femeile (Humanitas 2003), prin romanul Zaraza a
lui Andrei Ruse (Ed. Polirom 2013) sau seria cărților lui Dan-Silviu Boerescu întitulate Secretele Bucureștilor (Ed. Interval
2017)
Spectacolul
secției de revistă a Teatrului Toma
Caragiu din Ploiești, regizat de cunoscutul coregraf Răzvan Mazilu (care semnează și schițele costumelor), se bazează în
mare parte pe această mică povestioară, reinventată de Mircea Cărtărescu și
plină de neadevăruri și invenții grosolane evidente, la care Daniel
Chirilă, semnatarul scenariului, a adaugat
un colaj amplu, în care apar, pe
parcursul a două ore și jumătate, câteva personalități artistice ale vieții muzicale
românești interbelice: Constantin
Tănase, Maria Tănase, Ionel Fernic, Jean Moscopol, Silly Popescu, Zavaidoc,
Titi Botez, la care se adaugă cuplul regal: Carol al doilea (Cosmin Șofron) și Elena Lupescu (Manuela Aliona Frâncu), care n-are,
vorba aceia, nici în clin nici în mânecă cu acțiunea propriuzisă decât că au
fost contemporani cu personajele ce alcătuiesc fauna scenariului respectiv, dar
pe care interpreții au încearcat cu succes să ni-i arate într-o cheie
sentimental ironică, pentru că, nu-i așa și ei s-au iubit... până la moarte...
Scenele cu
tânărul Vasile Cristian, îndrăgostit de o frumoasă necunoscută mascată, care
este talonată în permanență de un individ bizar, se amestecă într-un vârtej, ce
se vrea amețitor, cu cele de la celebrul bordel Crucea de Piatră, ale căror
protagoniste se numesc Mona Curdefier și Mimi Moft, cu altele, în care apare potentul
și misteriosul Terente, cu explozivele cuplete din actualitatea imediată ale
lui Tănase („davai ceas, davai palton”), cu cântecele debordante ale Mariei
Tănase (Daniela Răduică) și Silly
Popescu (Nico), precum și cu cântecele
languroase ale lui Titi Botez (George
Capanu) sau cu tiradele
anticomuniste al lui Jean Moscopol (Romeo
Zaharia) și bineînțeles cu muzica lăutărească a lui Zavaidoc (Marius Bălan). Tot acest amalgam de
situații disparate se vrea să fie încheiat într-un tot compozit, unitar cu
contibuția scenografei Ioana Smara Popescu (care creează un cadru fix cu
multiple posibilități de poziționare a personajelor) și mai ales a actorilor
care interpretează unii mai potrivit (Ion
Radu Burlan: C. Tănase), alții mai alăturea, unii mai la obiect alții mai
pe de lături, mai cu voce (Iona Răduică:
Maria Tănase), mai deabia auziți, unii mai timid (Andrei Radu: Cristian Vasile),, alți supra licitând (George Liviu Frâncu: I. Pribeagu) ce li s-a oferit din belșug: un scenariu folosind
din plin materialele din epocă, dar de multe ori dezlânat, mai tot timpul supra
gonflat, peste care plutește în mai toate compartimentele amprenta kitch-ului. E
de admirat munca și abnegația artiștilor pentru aceste texte și e de mirare cum
regizorul Răzvan Mazilu autorul a
unor excelente spectacole în alte teatre
ca Dorian Gray la Teatrul Odeon sau Cabaret la Teatrul German din Timișoara) nu
a avut curajul să taie măcar o jumătate de oră din acest spectacol care spre
final devine tot mai obositor. Una peste alta totuși trebuie felicitată
direcțiunea teatrului pentru aducerea pe scenă a unui subiect extrem de
atractiv publicului larg.
03. 02. 2018.
Candid Stoica
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu