sâmbătă, 5 mai 2018
LUPTA CU TRECUTUL ȘI CU...ISTORIA
Ștefan al IV-lea cunoscut în
cronici ca Ștefan cel Tînăr, (născut în
1507) a fost fiul lui Bogdan III-lea și nepotul lui Ștefan cel Mare urmează la
domnia Moldovei după moartea tatălui. La 1518, (la vârsta de 12 ani)... Ștefăniță încheie un tratat cu polonezii,
tratat care era potrivnic turcilor, dar ulterior a stricat relațiile cu ei
fiind ofensat că regele Sigismund, a
refuzat să-i dea una din fete de soție. În același an oprește o invazie a tătarilor
de peste Nistru, iar peste 3 ani, domnitorul, îl execută pentru trădare pe hatmanul Luca Arbore (conducătorul
Divanului pe timpul când el era minor) și pe feciorii acestuia. Un complot
nereușit a boierilor moldoveni împotriva domnitorilui, după executarea lui
Arbore generat de frica de răzbunare a domnitorului, complot ce se soldează cu
fuga din țară a multor boieri și cu decapitarea rebelilor. Între
timp Ștefan cel Tînăr înfrînge o armata turcescă ce se refugiase în Moldova, respinsă fiind de
polonezi luând o pradă bogată, dar relatiile cu polonezii nu au mai putut fi
restabilite. Din acest motiv nobilii de
la curtea poloneză, temându-se că
domnitorul moldovean s-ar putea alia cu turcii, se crede că au pus-o pe soția
lui să-l otrăvească și la 14 ianuarie 1527 Ștefan cel Tînăr moare la Hotin la
vârsta de 21 de ani.
Cam astea sunt faptele istorice a ultimilor
ani de domnie ale lui Ștefăniță Vodă descrise în piesa Viforul de Barbu Ștefănescu Delavrancea, a doua parte dintr-o
trilogie care mai cuprinde piesele Apus
de Soare și Luceafărul
Dar săptămâna trecută la Teatrul Național un grup destul de mare de actori,
Marius Manole, Marius Rizea, Dorin Andone, Dragoș Ionescu, Alex. Voicu, Mihai
Calotă, Eduard Adam, G. Piștereanu, Emil Mârnea, Ionuț Toader, Mihai Calotă, îmbrăcați
în haine de lucru (maieu și trening) având
în mâini când toiege, când ciomege, când topoare, și actrițele Ilona Brezoianu
și Afrodita Andone, îmbrăcate însă în
costume tradiționale, pe o scenă în care nu se găsea decât o masă mare, două
bănci lungi de culoare roșu aprins și un ecran mare pe care din când în când se
proiectau imagini (alb negru) cu aceiași actori însă în decor natural și
îmbrăcați în costume de epocă (decor și costume Alex. Dabija), s-au ˮluptatˮ timp de două ore cu textul piesei Viforul de Barbu Ștefănescu Delavrancea, considerată de către
critici o capodoperă literaturii
istorice românești (acum ușor sfârtecată de un dramaturg de ocazie, Mașa
Dinescu) și pusă în scenă cu evidentă neplăcere de Alex. Dabija, autorul multor
spectacole controversate ale unor piese clasice (O noapte furtunoasă la Teatrul
Național din Iași și O scrisoare Piedută la Teatrul de Comedie, unde celebrul
cetățean turmentat era... femeie!!!) Pentru orice ochi cât de cât avizat și de o
vârsă mai înaintată toate încercările de a reînvia, de revitaliza textul
Viforului, noul spectacol al Teatrului Național, stă oarecum sub presiunea
excepționalului spectacol din 1970 tot al Teatrului Național regizat de Radu Penciulescu
în care, tot așa, un grup de actori intrau, la vedere, în pielea unor personaje
celebre.
Personajele pe care le
interptează actori actuali, citați mai sus, sunt Ștefăniță Vodă, Doamna Tana, Luca
Arbore, Vornicul Cărăbăț care au identitate istorică, iar altele ca Mogârdici,
Moghilă, contele Irmsky, Oana, Niculina,
Cătălin, Nichita sunt invenții literare fiecare interpret străduindu-se,
în limitele lăsate de regizor să aducă
oarecare autenticitate atât în acțiunile lor desfășurate la vedere, chiar deosebit de
crude (bătăi și încleștări sub
îndrumarea maestrului Florin Fieroiu) alteori să joace cu mult dramatism unele
scene ca cea a nebuniei iubitei lui Cătălin (Afrodita Andone) foarte bine decupată de rest.. dar prin reduceri
succesive de text rolul lui Luca Arbore a fost trunchiat nedându-i aproape nici
o posibilitate lui Dorin Andone să exceleze în vreo scenă: La fel se întâmplă și cu rolurile
celorlați boieri unele dispărând definitiv din distribuție altele fiind reduse
la minim, procedeu ce evident le sărăcește devenind simple fantoșe care spun
doar niște simple replici...fără să fie adevărate caractere...
În schimb se remarcă, având o
piesă întreagă la dispoziție Marius
Manole (cel mai tânăr interpret al rolului) care mergând pe urmele înaintașilor săi celebri, Petre Liciu și
Tony Bulandra, realizează cu mijloace extrem de simple, dar concludente un
personaj nevrotic, bântuit de stihii, de mari invidii, epileptic, debusolat intens de umbra marelui
său înaintaș, cât se poate de credibil. Are multe scene excelente susținute cu
un tremur nervos autentic. Marius Manole a avut în ultimul timp multe
realizări. Amintesc doar de excepțional rol al bufonului realizat în
spectacolul cu Regele Lear de la Teatrul Național. El_Manole deja a spart zidul anonimatului devenind un actor care are
la ora actuală publicul lui. Mă opresc să folosesc cuvântul vedetă.... ...Manole
la rândul său e bântuit de fantoma lui Laurence Oliver și multe scene are
ambiția de a le rezolvă în stilui marelui actor englez din cebrul film cu
Richard al III-lea. Sau își închipuie. Marius Manole are în orce ce joacă
comunitivitatea actorului de mare talent modern făcându-l pe spectator să simtă
ca și dânsul, chiar într-un rol care oferă de multe ori situații imposibile.
Desigur nu se mai poate juca teatrul istoric la modul cum se juca la vremea
premierei Viforului, (premiera în 1910) pentru care autorul scrisese lungi
monoloage atât de îndrăgite de actori ca și de publicul vremii și dacă Viforul
nu are truculența vizionară a unor replici memorabile ca cele din Apus de Soare, precum acea că Moldova
nu-i a voastră...ci a urmașilor urmașilor voștri nu
este de acceptat, cred eu nici varianta asta sălcie epurată de dramatism dar
mai ales de caractere. Afară de faptul că domnitorul e un tip holeric cu o
accentuată sete de sânge problema care se dezbate și dezlănțuie de fapt conflictul major este aceia a tratatului cu Polonia pe care
domnitorul nu-l vrea având impresia că i se impune. Ori cât am încerca să
demistificăm să simplificăm nu se poate ca discutarea unui tratat să ia
aspectul unei simple conversațiii. Sau se poate și așa...
26. 02. 2018.
Candid Stoica
Ps. Fiul Lui Ștefăniță Vodă a fost...Ion Vodă cel Cumplit!!!
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu