Ba pila, ba-ranga!
Sau avatarurile unui medic dramaturg
Televiziunea română și-a continuat după o scurtă pauză drumul său spectaculos de prezentare a unor spectecole
de teatru produse cu ani în urmă sub egida sa, altele realizate de teatrele
existente. Sfântul Mitică Blajinul de
Aurel Baranga, prezentat de curând e un
spectacol din anul 1981 regizat de Nae Cosmescu cu o distribuție impresionantă
din care mai trăiesc doar câțva (ultimi doi): Petre Gheorghiu, Stela Popescu, Amza Pellea, Dem Rădulescu,
Tamara Buciuceanu-Botez, Dan Damian, Dumitru Chesa, Hamdi Cerchez, Sorin
Medeleni, Sorin Gheorghiu, Rodica
Negrea, Gabriela Popescu, . A. Baranga a fost un dramaturg care a ocupat
până la refuz cu producțiile sale toate scenele teatrelor româniei comuniste:
Mielul Turbat, Siciliana, Adam și Eva, Pentru fericirea Poporului (în colaborare),
Opinia Publică, Fii cuminte Cristofor, Sfântul Mitică Blajinul, Interesul
General, Travesti, Viața unei Femei sunt câteva titluri din mult mai marele
repertoriu al pieselor sale care au făcut sute de reprezentații la teatrele
unde au fost montate. În câteva din piesele înșirate am jucat și eu. Scrierile
pentru scenă ale lui Baranga au fost jucate mult şi cu consecinţe pecuniare
dintre cele mai consistente, el, Aurel Baranga şi Paul Everac fiind maeştrii
incontestabili ai propagandei prin dramaturgie din vremea comunismului. Ahtiat
ca și unul din personajele sale, după funcții a fost până la moarte membru în
CC al PCR, megaloman având obiceiul de a se fotografia intodeauna lângă mai
mari partidului și ai guvernului. Ridicat în slăvi de un cor de laudători,
detestat de alți, invidiat de colegi de breaslă, acuzat că ar fi unul din
inițiatori procesului de destituire de
la conducerea Teatrului Bulandra a lui
Liviu Ciulei și de interzicere a spectacolului cu Revizorul, trecut pe linie
moartă de cerberii Partidului Comunist care i-au reproșat că fiul său a fugit
în străinătate a răspuns că nu el de vină ci scoala și organizația UTC care l-au educat!!! Şi totuşi acum
la trecerea a 40 de ani la dispariția sa te poți întreba pe bună dreptate Cine a fost Aurel Baranga? Odată cu mine s-au întrebat
mai mulți cronicari actuali. Unii dintre ei ca Alex. Ștefănescu a dat un răspuns tranșant ”Un I. L Caragiale produs de cultura
comunistă, dar un I.L. Caragiale cuminţel, decolorat şi previzibil”. Da, se poate afirma că n-a fost un Caragiale,
nici un Cehov, nici Breht, nici Ionescu, dar a fost un dramaturg acid, cam moralizator,
nu cinic explicit, destul de echivoc și de multe ori prozaic sau cu alte
cuvinte un dramaturg simptomatic pentru deceniile de comunism în care “să ai
pantaloni de tergal, să mergi la teatru cu o Dacie, să bei un Cico şi să vezi
un spectacol cu o piesă de Aurel Baranga era idealul multor români”, scrie
același Alex Ștefănescu. Și totuși fără să fie propulsat, împins piesele lui
atrăgeau ca un magnet spectatorii de toate categoriile și de multe ori
replicile din piesele sale, celebrele ”șopârle” pe care așteptau ca un un fruct
interzis, circulau liber ca bancuri: ”Las-o să facă
chiftele, să vedem din ce le face”: ”Eu n-am părinți. Sunt copil din flori”: ”Unde nu e organizare e
haos”: ”Prima calitate a unui secret e că-l știe toată lumea”. Caracteristicile
generale al pieselor sale vădesc deplina stăpânire a tehnici teatrului
bulevardier: creșterea treptată a tensiunii dramatice, și simultan acumularea
comicului, umorul natural aparent necăutat, cultul calamburului, al ticului
verbal al clișeelor diurne. În România comunistă, Mitică Blajinul este un bărbat care lucrează de 20 de
ani la arhivele unei instituții de stat. În ziua când împlineste 60 de ani directorul Ion
Cristea, tipul demagogului perfect, uns
cu toate alfiile, vrea să-l pensioneze
împreună cu colega sa Adela Cosâmbescu, o
experimentată dactilografă pe care
vrea s-o transfere la o școală îndepărtată, totul pentru a le face loc unor acoliți. Însă cei doi Mitică și Adela pun în aplicare un plan
care deturnează intențiile directorului inventând
o grotescă înscenare de tip polițist, că
chipurile ar fi spioni și au transferat arhiva instituției unor forțe străine și
cu un curaj nebun, în final, îi demască
pe ticăloși ….asta este pe scurt subiectul piesei pe care cei din generația mea
sunt sigur că îl cunosc. Nae Cosmescu folosește în spectacolul
său nume consacrate și actori experimentați, târșiți în ale scenei pentru care
rolurile respective (unele extrem de suculente) mai ales ale lui Mitică (Petrică
Gheorghiu), al Adelei (Stela Popescu), și al directorului Cristea (Amza Pellea)
n-au reprezentat probleme și cu imensa lor experiență scenică reușesc să dea (rolurilor respective) o
coloratura adecvată și personală pentru o comedie acidă. De remarcat o inedită
scenă hazlie dacă n-ar fi dramatică despre rotirea cadrelor exersată la maximum
de conducătorul României comunste. În jurul celor trei personaje
pivotează uneeori excellent, alteori doar corect cu accente de multe ori hazlii
marea actriță Tamara Buciuceanu (Frosa) Dem
Radulescu (Mitrofan), Sorin Gheorghiu (Mateescu), Dumitru Chesa (Ionescu), Dan
Damian (Vasile Vasile),. Hamdi Cerchez (Gică), Gabriela Popescu (Doina), Rodica
Negrea (Geta) făcându-ne pe noi spectatorii de azi să zâmbim de ce lucruri ne
amuzam și ne bucuram în lipsa unor libertăți fundamentale. Cinste lor că au
reușit să facă cu inteligență și talent, ceea se numește artă în rigorile unui
regim mincinos. În altă ordine de idei Aurel.
Baranga, autorul care și-a denumit unele piese ”farse atroce” în final a pus la cale, în
cârdășie cu iubita sa soție, Marcela Rusu, o farsă, de data asta, macabră. A
lăsat cu limbă de moarte să fie
incinerat și oficialitățile i-au aranjat o îmormântare...oficială, di granda.. plină de coroane dar mai
ales cu discursuri pompoase despre activitatea
politică a decedatului în cadrul Partidului Comunist, (la care am fost
martor ocular) dar în timp ce flăcările cuprindeau sicriul s-a răspândit svonul
că... cosciugul era gol, maestrul
comediei românești decedase de o săptămână și fusese înmormântat fără onoruri,
anonim sub numele de Leibovici la cimitirul Filantropia. (Fapt consemnat și de Marian Popa în Istoria literaturii
române de azi pe mâine) Deși A. Baranga a fost medic n-a profesat medicina
niciodată!
P. S. Sintagma Ba pila ba ranga devenise un slogan popular (în folclorul
teatral) odată cu spectacolul Teatrului C. Nottara ”Sonet pentru o păpușă” de
Sergiu Fărcășan, regizat de Lucian Giurchescu în 1964
20.07. 2020 Candid Stoica
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu