Avariția - o
maladie fără leac
Din când în când teatrele lasă deoparte piesele bulevardiere, axate în special pe problemele cuplului, sau pe a unor texte clasice, remaniate după gustul atotștiutorilor regizori și au curajul de a aduce pe scenă câte o comedie clasică sănătoasă în straiele ei originale, de care generații întregi s-au amuzat, dar au putut trage și învățăminte. Avarul nu-i o piesă ușor de îngurgitat de către un anumit segment de public, pentru care bogăția, banul, aurul a fost idealul lor de viață Cuvântul avarul a devenind de-a lungul vremii adjectiv sau sudalmă, replica „banii mei, bănișorii mei”, repetată de Harpagon cu lacrimi în ochi, a devenit subiect de parodie, iar avariția excesivă este astăzi declarată de unele centre medicale, boală psihică.. De-a lungul timpului, piesa lui Molière a generat spectacole foarte izbutite pe scenele teatrelor din România, rolul lui Harpagon oferind actorilor o partitură excelentă.
„Măi, avarule, o
să înnebunești strângând, acumulând atâtea averi!” ‒ e o replică pe care o
auzim deseori pe stradă sau în unele familii.
Și totuși, lumea e
plină de strângători avizi de imense averi. Desigur că noii Harpagoni, noii
Hagi Tudose (un avar autohton) nu își mai îngroapă bogățiile, nu le mai ascund
sub pat sau în saltele, ci le tezaurizează la adăpost, în Bănci de mare
siguranță.
Avarul în perioada postbelică s-a montat o singură dată, în
1954, la Teatrul C. Nottara, în regia lui Gherghe Jora, într-un spectacol
destul de bun pentru vremea respectivă,
prilejuind actorului Constantin
Ramadan o creație impresionantă.
Au trecut de
atunci aproape 50 de ani și niciun regizor, niciun actor, niciun teatru n-a mai
îndrăznit să se apropie de Avarul lui Molière, afară de o
adaptaree a piesei făcută de Cristian Juncu (regia Masaci) ....care se joacă de
câțva ani la Teatrul de Comedie sub titlul Avarul Îndrăgostit. Și totuși
regizorul Mircea Cornișteanu se încumetă să realizeze în 1994 un spectacol modern, folosind o traducere a
lui Romulus Vulpescu, (care îi adaugă câteva cânticele) cu o echipă de exelenți actori din care
strălucește C-tin Cotimanis în
dificilul rol al lui Harpagon, realizare transmisă
de curând de Televiziunea Română.
Actorul atacă cu mult curaj partitura
molierească, dovedind reale calități de mare actor de compoziție. Cotimanis e
când vesel, când dramatic, când froce, când liric mimând chiar sentimente
omenești cum ar fi dragostea pentru cineva apropiat, dar pasiunea sa pentru
banii, pentru avere îi întunecă iremediabil mintea, golindu-l de orice
sentiment uman, cazul lui Harpagon
pentru Cotimanis fiind închis. Este de nerecuperat. Ca și alți strângători de
averi uriașe de astăzi. Îl secondează o echipă bine
strunită de regizor, bine sudată și bine
aleasă pentru rolurile celelalte. Și George Alexandru (fiul), și
Cerasela Iosifescu (fiica), dar mai ales Sorin Cociș și Clara Voda, precum și Petrică Popa, Ruxandra Sireteanu, Ion
Porsila, Stelian Nistor, Ion Haiduc, Rareș Stoica, Daniel Constantinescu,
complectează decorul într-un spectacol dulce amărui în care totul se termină cu
bine, cum îi stă bine unei comedii clasice. de care spectatorul de azi, năpădit de marile griji ale Pandemiei are mare nevoie.
09.01. 2022.
Candid Stoica
Apărut în Viața Medicală din 14. 01. 2022
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu