O încercare de resuscitare
a Teatrului de Revistă „Constantin Tănase”
Teatrul de
Revistă „Constantin Tănase” a fost încă de la începuturile sale un teatru
extrem de popular, gustat de aproape toate categoriile sociale. Pentru marele public
care venea să se distreze ascultând melodii
la modă, cuplete îndrăznețe, dar mai ales să vadă dansatoare sumar
îmbrăcate, era o desfătare și în ultimă instanță o ... defulare de la grijile
și necazurile vieții obișnuite... Urmaș al celebrele spectacole ale lui Const.
Tănase, rămase în legendă, teatrul de divertisment cu timpul s-a modernizat,
încercând să imite în spectacolele sale
pe cele de pe Brodway sau pe cele ale celebrului cabaret parizian „Moulin Rouge”
sau cele prezentate de Bruno Cocatix, la sala Olimpia din Paris (unde a evoluat
și Stela Popescu).
În epoca
comunistă teatrul de revistă a luat forma teatrului satiric de estradă, la
spectacolele cărora regimul, cenzura închidea ochii la atacurile nevinovate la adresa chelnerilor sau frizerilor care
lua bacșis, a celor care consumau alcool și bineînțeles se criticau anumite
furtișaguri mai mici sau mai mari. Capul acestor îndrăzneli era marele actor și
cupletist N. Stroe, care a adus pe scenă un spectacol ce părea pe vremea aceea
destul îndrăzneț: Fără Mănuși, care se mai
ocupa și de a anuminte dereglări de morala proletară.La fel s-a întâmplat și cu
marele comic Mircea Crișan din ake cărui texte teatrul C. Tănase trăieșt și
astăzi
Haine
strălucitoare, lumini orbitoare, sunete maxime scoase de boxe de mare
capacitate, multe paete, cortine colorate aurii, argintii și actori cu
înfățișări agreabile capabili să cânte și să danseze melodii la modă.... și
multe, dansatoare cu picioare neapărat lungi, aproape goale, cu sânii
evidențiați de sutiene minuscule, care le acoperea din când cu mari evantaie
confecționate din pene de struț, după moda celebrelor cabarete pariziene și
bineînțeles nelipsita scară strălucitore pe care coboară lasciv recitând sau
cântând divele spectacolului. A fost o vreme
când extraordinarii artiști ca Stela
Popescu și Alexandru Arșinel - pe texte acide scrise de Mircea Crișan și M.
Maximilian și alți nenumărați textieri (N.Kanner,
Eugen Mirea, Aurel Felea, Jack Fulga, F. Firea și N. Stroe însuși), care atacau unele aspecte
ale noul regim proaspăt înstalat după evenimentele din Dec. 89.
Dar, la un
moment dat, teatrul a intrat într-un con de umbră și nu trăia decât din zestrea
trecutului, noii directori neavând apetitul marilor spectacole originale și
nici posibilitatea de a aduce de a crește artiști cu renume, cu real talent
pentru teatrul de revistă.
Actualul
spectacol intitulat: „Asta la Revistă” ‒ regizat de Cezar Ghioca, pe texte
semnate de Sorin Petrescu, Mihai Maximilian, Claudiu Pop și Cezar Ghioca ‒ e o
încercare meritorie de a resuscita spectacolul de revistă clasic. Cristian
Simion și Nae Alexandru fac prezentări și spun cuplete mai noi și mai vechi, cu
real aplomb, cucerind aplauze la scenă
deschisă.(bune și talentate achiziții)
Iese în lumina reflectoarelor, într-o apariție vivantă, cu humor și
antren Oana Ghioca (o foarte bună achiziție)
O surpriză
extrem de plăcută este apariția în rol de mare vedetă a unei actrițe de dramă,
Liliana Mocanu (vedeta serialului „Las Fiebinți”) care, în cele patru monologe
pe care le spune, reușește să creioneze cu real talent patru personaje
diferite, recognoscibile, făcând dovadă că poate deveni un star de succes
al teatrului de revistă . Felicitări din
toată inima.
Finalul spectacolului a fost exploziv, plin de
ritm și antren, susținut de doi profesioniști de marcă: Ovi Jacobsen și Iulia Mayaya din Iași (care a câştigat în urmă cu ani al doilea sezon
al emisiunii Vocea României, fiind activă în muzică încă din anul 2000). Cu o voce amplă bine
timbrată cu o mișcare a corpului vioae, amintind de de celebra Tina Turner, a
obținut aplauze binemeritate.
Orchestra a fost condusă cu aplomb și
profesionalism, umplând pauzele dintre tablouri, de Dan Dumitru și „a mișcat”
balerinele de la stânga la dreapta și uneori le-a întors și cu „spatele” Cornel
Popovici, iar decorul și costumele au purtat semnătura scenografei Ana Iulia
Popov.
Îi urez d-lui
Ghioca succes în continuare, totuși... neputând să nu mă întreb: undeși de ce
nu mai sunt marii artiști ca odinioară?
18. 06. 2022 Candid
Stoica
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu