Festivalul Național de
Teatru
(Considerații generale)
Festivalul s-a încheat, dar ecourile lui încă mai mai persistă în lumea
teatrului și în rândurile publicului, Ediția din acest an a oferit un program bogat, 150 de evenimente
conexe, patru spectacole-lectură, regizate de Bobi Pricop, pe texte alese
dintr-o selecție de peste 40 de propuneri; lansări de carte– nu mai puțin de 23
de titluri- antologii, biografii, piese de teatru, expoziții foto și de
scenografie, urmate de dezbateri pe teme de actualitate, precum statutul
artistului, workshopuri ținute de profesoniști din domeniu pentru
studenți. 9 zile în care toate sălile Teatrului Național au fost ocupate
de până la refuz de manifestările festivalului. Festivalului s-a deschis cu
expoziția-document - ``Caramitru – dincolo de scenă`` realizată de Florin
Ghioca, un fotograf artist adevărat în domeniu,
Echipa care a gestionat alegerile, formată din Mihaela Michailov, Oana
Cristea Grigorescu și Călin Ciobotari, a adus o notă de prospețime și
deschidere, o binevenită extindere către
propuneri curajoase .. FNT 2022 a fost o ediție care și-a propus să acopere o arie cît mai diversă, să ofere
spațiu și vizibilitate unor tehnici și limbaje teatrale inovatoare. Au fost
spectacole prezentate pentru prima oară ca Macbeth a lui Eugen Ionescu (Regizor: Tompa Gabor) sau Cenci
de Antonin Artaud (regizor: Silviu Purcărete) În FNT 2022 o surpriză plăcută au fost și
producțiile care au mers pe explorarea unor conflicte personale. Mamă de
Marta Barceló și-a găsit, cea mai emoționantă
formă de reprezentare în spectacolul Marianei Cămărășan, la Teatrul
Național „Radu Stanca“ din Sibiu... Spectacolul Marianei Cămărășan invită la o
reconsiderare a ideii de familie, dincolo de tiparele cu care sîntem obișnuiți.
Deasemenea au fost prezentate câteva piese românești; „Patima Oarbă„ de
Cosmin Stănilă și Ionuț Sociu prezentat de Teatrul din Novi Sad și „MYTH show” de Daniel Chirilă.
Un „Hamlet” de Eugen Ionescu în limba maghiară prezentat de Teatrul Maghiar
din Tg. Mureș în regia lui Tompa Gabor ne amintește că regizorul a realizat cu
ani în urmă un Hamlet adevărat. Spectacolele Teatrului Național din Buc au fost
bine primite de public mai ales „Părinți și copii” după Turgheniev regizat
deVlad Masaci.
Festivalului s-a
închiis cu spectacolul Teatrul
Național ``Vasile Alecsandri`` din Iași, „Familia Cenci``al lui Antonin Artaud,
un. spectacol realizat de marele regizor
Silviu Purcărete aflat însă, după părerea mea mea pe drumul manierei exprimării
teatrale constatate la timp și în alte spectacole. Finalul FNT a punctat admirabil prin aceste
spectacole starea actuală a mișcării teatrale, profund confuze în raport cu o
comunicare cu publicul. Teatrul e ``oglinda vremii`` ne-a scris Shakespeare.
Actuala ediție a FNT a demonstrat prin `starea
confuză a unei lumi afectate de evoluția
tehnologiei comunicării și mai ales a informației false ori adevărate în
contextul actual afectat și de războiul din Ucraina că teatrul se află la o
răscruce.
Se poate afirma, poate
greșesc, folosesc o metaforă,
că``Oglinda Teatrului” în această ediție a FNT pentru a comunica Marelui Public
rostul său de a judeca vremurile în care trăiește. ``s-a transformat în...
cioburi!!
15. 11. 2022. Candid Stoica
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu