candid Stoica

candid Stoica

vineri, 9 decembrie 2022


 

                      Festivalul Național de Teatru

                               (Considerații generale)

 

Festivalul s-a încheat, dar ecourile lui încă mai mai persistă în lumea teatrului și în rândurile publicului, Ediția din acest an  a oferit un program bogat, 150 de evenimente conexe, patru spectacole-lectură, regizate de Bobi Pricop, pe texte alese dintr-o selecție de peste 40 de propuneri; lansări de carte– nu mai puțin de 23 de titluri- antologii, biografii, piese de teatru, expoziții foto și de scenografie, urmate de dezbateri pe teme de actualitate, precum statutul artistului, workshopuri ținute de profesoniști din domeniu pentru studenți. 9 zile în care toate sălile Teatrului Național au fost ocupate de până la refuz de manifestările festivalului.        Festivalului s-a deschis cu expoziția-document - ``Caramitru – dincolo de scenă`` realizată de Florin Ghioca, un fotograf artist adevărat în domeniu,                                                                                        

Echipa care a gestionat alegerile, formată din Mihaela Michailov, Oana Cristea Grigorescu și Călin Ciobotari, a adus o notă de prospețime și deschidere, o binevenită extindere către  propuneri curajoase ..         FNT 2022 a fost o ediție care și-a propus  să acopere o arie cît mai diversă, să ofere spațiu și vizibilitate unor tehnici și limbaje teatrale inovatoare. Au fost spectacole prezentate pentru prima oară ca Macbeth a  lui Eugen Ionescu (Regizor: Tompa Gabor) sau Cenci de Antonin Artaud (regizor: Silviu Purcărete)                                                                                            În FNT 2022 o surpriză plăcută au fost și producțiile care au mers pe explorarea unor conflicte personale. Mamă de Marta Barceló și-a găsit,  cea mai emoționantă formă de reprezentare în spectacolul Marianei Cămărășan, la Teatrul Național „Radu Stanca“ din Sibiu... Spectacolul Marianei Cămărășan invită la o reconsiderare a ideii de familie, dincolo de tiparele cu care sîntem obișnuiți. Deasemenea au fost prezentate câteva piese românești; „Patima Oarbă„ de Cosmin Stănilă și Ionuț Sociu prezentat de Teatrul din Novi Sad și „MYTH show”        de Daniel Chirilă.

Un „Hamlet” de Eugen Ionescu în limba maghiară prezentat de Teatrul Maghiar din Tg. Mureș în regia lui Tompa Gabor ne amintește că regizorul a realizat cu ani în urmă un Hamlet adevărat. Spectacolele Teatrului Național din Buc au fost bine primite de public mai ales „Părinți și copii” după Turgheniev regizat deVlad Masaci.

Festivalului s-a  închiis  cu spectacolul Teatrul Național ``Vasile Alecsandri`` din Iași, „Familia Cenci``al lui Antonin Artaud, un. spectacol realizat de  marele regizor Silviu Purcărete aflat însă, după părerea mea mea pe drumul manierei exprimării teatrale constatate la timp și în alte spectacole.                                                                                                                  Finalul FNT a punctat admirabil prin aceste spectacole starea actuală a mișcării teatrale, profund confuze în raport cu o comunicare cu publicul. Teatrul e ``oglinda vremii`` ne-a scris Shakespeare. Actuala ediție a FNT a demonstrat prin `starea  confuză a unei lumi afectate de evoluția  tehnologiei comunicării și mai ales a informației false ori adevărate în contextul actual afectat și de războiul din Ucraina că teatrul se află la o răscruce. 

Se poate afirma, poate  greșesc,  folosesc o metaforă, că``Oglinda Teatrului” în această ediție a FNT pentru a comunica Marelui Public rostul său de a judeca vremurile în care trăiește. ``s-a transformat în... cioburi!!

 

15. 11. 2022.                                                 Candid Stoica

 

 

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu