candid Stoica

candid Stoica

joi, 25 august 2016

Corespondență de la Copenhaga 1



Corespondență de la Copenhaga 1

Miercuri 03. 08. ora 15.30. am decolat de pe aeroportul Henri Coandă din  Otopeni aflat în plină caniculă care atinsese 37 de grade …și după un control minuțios al ustensilelor pe care le posedam, ceas, chei, brățări, inele, laptop servietă, curea,   am fost obligat să aștept încolonat  la o coadă imensă,  cum   mai stătusem decât cu ani în urmă la unt sau la hârtie igenică,    am ajuns într-un Turbo-Get proprietatea  companiei SAS plin până la refuz cu români, mulți cu copii, care  aveau dorința, dealfel  ca și mine, să  ajungă pe calea aerului la Copenhaga.                                                                                          După aproape trei ore de zbor calm, fără pic de turbulențe avionul pilotat de o femeie  a aterizat lin pe un timp noros și ploios pe pista aerodromului din Copenhaga.                  Am fost sigur de asta pentru că la coborâre pe scara avionului  am avut cu stewardesa care ne conduse-se spre  ieșire următorul dialog?                                                           - Copenhaga, am întrebat încercând o daneză orală de ocazie?                                       - Ja, Ja, mi-a răspuns ea sigură pe sine într-o limbă internațională.                                   Așa era. Ajunsesem. Fără incidente, fără emoții în țara lui Hamlet. Și după ce am străbătut culuarele imensului aerodrom aflat pe malul mării, pe  mica insulă Amager, am trecut, fără  emoție pe la punctul de control danez, deoarece eram convins că nu am figură de terorist și mai ales că aveam un pașaport nou, obținut după trei ore de stat la coadă și mai ales după ce scosesem din buzunar trei sute de lei, asta în ciuda faptului că este o lege care stipulează că cetățenii României pot circula liber prin spațiul UE doar cu Buletinul de Identitate.                                                                                             Trecând de punctul de control,  mi-am așteptat destul de înfrigurat bagajul - un mic geamantan cu rotile, cinste cui l-a inventat – în care aveam depozitate câteva schimburi și ustensile de bărbierit, care a apărut după lungi minute  de așteptare pe enorma bandă transportoare de bagaje, după  ce îmi pierdusem speranța  că am să-l mai văd vreodată, după care m-am întâlnit cu cel care mă invitase, marele om de teatru, fost director al Teatrului de Comedie, d-l Lucian Giurchescu, într-o formă excelentă pentru cei 86 de ani ai săi, care m-a recunoscut fără efort ca dealfel și eu pe el și care în cele din urmă m-a condus cu un elegant și modern taxi la cocheta sa locuintă unde stă de peste 35 de ani, de când s-a expatriat de bună voie și nesilit de nimeni, din cauza regimului represiv al lui N. Ceaușescu.       A fost o revedere caldă plină de amiciție și până seara târziu am   schimbat  informații despre ce s-a întâmplat în viețile noastre până la această dată. Suferise ca și mine  greua pierdere a soției și mai era încă  marcat de acest lucru deși nu vroia să arate. De fapt ne despărțisem doar de două luni, când venise,  ca în fiecare an, în București atras de fenomenul teatral românesc de care nu s-a despărțit niciodată, cu toate că a lucrat, regizând cu mare succes piese de teatru peste tot prin lume de la Oslo și Malmo, la Telaviv și Montreal. Am  să stau aici fix 20 de zile, într-o casă confortabilă plină de cărți, o mare parte, românești, de reviste, de fotografii, de tablouri vesel colorate, de mape cu fotografii ale spectacolelor realizate de el așezate cu aceiași minuozitate cu care-ți lucra spectacolele care atestă în ultimă instanță existența unui om ce a trăit toată viața numai și numai pentru teatru.. El este autorul unor excepționale spectacole de teatru, realizate  la teatrele din România ca Domnul Puntila și sluga sa Matty și Dispariția lui Galy-Gay, amândouă de Bertold Brecht, Rinoceri, de Eugen Ionescu și O noapte furtunoasă de I. L. Caragiale, și multe altele, spectacole de referință care au însemnat din nou punct de vedere spectacologic, o cotitură în istoria teatrului românesc, consemnate  ca atare de critica de specialitate și de care încă mulți spectatori își mai amintesc cu plăcere.

03. 07 - 24. 08.
                                   (va urma)
                                                                                    Candid Stoica



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu