|
|
||
|
|
||
luni, 1 ianuarie 2018
O capodoperă la Teatrul Național
După atâtea piesuțe și piesulețe insipide, importate, cu subiecte departe
de realitatea românească, după atâtea reluări a unor piese clasice, după atâtea
adaptări a unor vechi succese, după catrastrofalul spectacol cu O scrisoare pierdută, realizat de H.
Mălăiele, după controversatul spectacol
cu Livada de Vișini al gruzinului
Doiașvili, care și-a descoperit în România un loc unde își poate propulsa
spectacolele sale uneori îndrăznețe, alteori
fantasmagorice, însfârșit Teatrul
Național din București în eleganta și luxurianta lui nouă înfățișare a înscris
în repertoriul său capodopera
Ionesciană, Regele Moare, care le-a
permis tinerilor și harnicilor regizori
Andreea și Andrei Grosu un excelent spectacol, cuminte, așezat și care înainte
de toate și-au propus să redea piesa lui
Eugen Ionescu în liniile ei integrale fără exerciții inovatoare. Gest de
mare îndrăzneală în zilele noastre când
moda adaptărilor, a spectacolelor intitulate după răvășește repertoriile tuturor teatrelor, zăpăcind, pur
și simplu publicul obișnuit al teatrelor. Rezumând,
după unii comentatori (Mircea Ghițulescu), capodopera Ionesciană poate fi considerată un basm filozofic, amintind
frapant de cel românesc Tinerețe fără bătrânețe al lui Petre
Ispirescu și el la rândul său o lamentație asupra vieții și mai ales asupra
morții. La
o analiză mai atentă specialiștii, teatrologii, au descoperit în textul existent trei etaje: Povestea unui rege a tuturor
timpurilor de o vârstă matusalemică ce supraviețuiește tuturor supușilr săi,
dar nu apocalipsei ce va distruge planeta, lent, dar ireversibil. Alta,
prescurtată a Omului, silit să dispară ca specie, și ultima, povestea lui
Ionescu, însăși, care nu ˮcredea a învăța a muri vreodatăˮ, dar a încercat să
învețe, scriind. Trei povești într-una singură din care cea mai apropiată de
noi este cea din urmă. Toate acestea în interiorul unui basm pentru adulți responsabili și copii
inteligenți. Unii
critici au numit piesa o tragedie cu personaje comice. Tineri
regizori Andrei și Andreea Grosu care au
înființat acum șapte ani un teatru independent, Unteatru, într-o clădire dărăpănată, gata de demolare, în care au
realizat excelente spectacole cu mijloace minime, au ajuns deodată să regizeze
două spectacole în două dintre teatrele profesioniste și a căror spectacolul
actual cu Regele moare, având o
distribuție excelentă cu doi monștri sacri în componența sa și care poate fi considerat
cea mai limpede înscenare din câte a
avut parte de la premiera ei din anul 1957 când a avut ca protagonist alți doi monștri sacri: Aura Buzescu și Ștefan Mihăilescu Brăila. Folosind
o traducere a lui Vlad Russo și Vlad Zografii, totul în spectacolul celor doi
regizori este limpede, totul este lămurit, nimic nu este echivoc, totul este
précis, poate prea explicit uneori lipsind marea emoție pe care o dă uneori
improvizația.
Protagonistul, Victor Rebenciuc cert cel mai mare actor în viață al
ultimului deceniu nu lasă neacoperit nici unul din valențele rolului. El este
când trufaș și irevocabil stăpânind cu noșalanță de destinele oamenilor și tot
trufaș vrea să moară, apoi se răzgândește, nu vrea, cere ajutor celor pe care
i-a oprimat, devine chiar laș, meschin, fricos neaccepând în niciun fel
dispariția sa fizică, în cele din urmă descoperind chiar că secretul vieții
constă în a trăi pur și simplu... Îl secondează cu temei,
cu discreție și înțelegere restul distribuției din care face parte Șerban
Pavlu, unul din cei mai intrebuințați actori din ultimul timp atât în film cât
și de teatrele profesioniste dar și cele independente, într-un rol și el destul
de complicat (doctor, chirurg, călău, bacteriolog, astrolog) de care se achită
cu destulă dexteritate. Richard Bovnoczi
(Guardul) un excelent actor, format în teatrele independente, dar care are un
nume greu de pronunțat face tot ce e posibil pentru a fi remarcat într-un rol
destul de dificil (Guardul) care citește un fel de panegiric
în care se elogiază personalitați
importante - semănând mai mult a necrolog - cu menționarea unor merite care nu
erau ale regelui, ci ale unor cărturari sau scriitori celebri.
Desemenea este de reținut. apariția fulgurantă a
Florentinei Țilea (Julieta, servitoare și infirmieră) care se insinuiază cu
discreție și sensibilitate în țesătura piesei. Dar
cele două personaje cu care se înfruntă de fapt pe regele Beranger sunt Maria, a doua soție a
regelui (Ana Ciontea) și Margareta cea a doua soția a lui (Mariana
Mihuț), amândouă actrițele reușind să-i țină piept cu virtuozitate protagonistului. Scena când Ana Ciontea încearcă să-l revigoreze, chiar să-l
amăgească, să-i întârzie desprinderea lui Beranger, o exasperează pe regina
Margareta, care îi spune tăios să termine cu minciunile, cu iluziile pe care i
le picurase în constiință, și "de care se agață" cu disperare, este
cât se poate de revelatoare actrițele făcându-I față cu brio. Dar Regele își
pierde încrederea in Maria si repeta mereu "Mor", "Eu mor",
"Mi-e frica, mor" deși Ea
încearcă să-1 facă să creadă că iubirea este nemuritoare, "daca iubești în
mod absolut, moartea se îndeparteaza". Dar totul este în zadar pentru că el, regele se simte găunos pe dinăuntru. Același
îndemn spre iubire l-am auzit deseori în luările de cuvânt ale maestrului
Beligan în timpul vieții…dovedind neîndoios că marile spirite se întâlnesc
Pe același plan cu protagonistul răspunzându-i cu aceiași
monedă, aproape de la egal la egal reface rolul reginei Margareta, Mariana Mihuț căreia îi aparține
integral finalul, regizorii folosind extraordinara mașinăriei a scenei
naționalului. Li s-ar mai putea reproșa regizorilor că
obișnuiți cu scenele mici la care au lucrat până acum, că au înghesuit piesa,
cu ajutorul scenografului Vl. Turturică, pe un practicabil de câțva metrii
creind o aglomerare de personaje pe un spațiu extrem de mic...născând
intrebarea logică de ce n-au folosit toată imensa scenă pe care o aveau la
dispoziție, cum s-ar zice gratis... Poate regele
Beranger, regele tuturor timpurilor ar fi meritat un palat somptuos, nu o
aglomerare de mobile care seamănă cu cele din magazia teatrului. Economie, sărăcie, dar orișicât... Parafrazând, în altă ordine de idei, ar mai fi de adăugat, acum când autorul nu
mai e, ca un paradox, victoria unui
Ionescu împotriva posterității. Putea să-și schimbe numele, putea să folosească
un pseudonim ca atâția alți mari scriitori, dar l-a preferat pe al său impunând
un Ionescu (cu un minuscul O la
urmă) pe plan mondial.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu