Alexandu Repan la 81 de ani!
De
curând, la 3 Martie, Alexandru Repan a împlinit 80 de ani și peste 55 de ani de
carieră în lumea teatrului. Frumoasă aniversare! A fost croit parcă de natură
cu calități pentru a apărea pe scenă și a delecta publicul spectator: fizic
agreabil, glas melodios, inconfundabil, prezență elegantă, dicție perfectă
și a făcut parte încă de la începutul
carierei sale dintr-o specie rară, cea de actori intelectuali, ilustrată de
personalități ca: Mihai Popescu, Emil Botta, George Vraca etc. Bucureștean get-beget,
a absolvit mai întâi Facultatea de Istorie, apoi pe cea de Teatru, fiind stu
dentul marelui regizor Mony Ghelerter și
al actriței Zoe Anghel, avându-i colegi pe Emil Hossu,
Melania Cârje, Peter Paulhofer, Ştefan Sileanu, Olga Bucătaru sau Alexandru
Bocăneţ, părea o pasăre rară printre studenții IATC-ului, majoritatea
de extracție rurală. A colindat prin câteva teatre până s-a stabilit la Teatrul
Nottara ‒ la invitația directorului și dramaturgului Horia Lovinescu, o
întâlnire decisivă pentru cariera sa ‒ unde a desfășurat de-a lungul timpului,
aproape o jumătate de secol, o
activitate densă, considerabilă și progidioasă, jucând nenumărate roluri
principale în zeci de spectacole, înnobilându-le cu prezența sa catalizatoare.
Shakespeare, Molière, Schiller, Dostoevski, Cehov,
Matei Caragiale, Oscar Wilde, Mihail Sebastian, Eugen Ionescu, Anuilh, Bulgakov,
G.M.Zamfirescu și bineînțeles Horia Lovinescu au fost autorii pieselor în care a
jucat. A fost George din Cui e frică de Virginia Wolf de
Albee, Alceste și Don Juan de Molière, Claudius din
Hamlet, Prințul Henric
din Henric a IV-lea de Shakespeare și bineînțeles Ivan
Karamazov din Frații Karamazov
de Dostoievski. A jucat sub bagheta regizorilor Dan Micu, Dan Nasta,
L.Giurchescu Dinu Cernescu,
Dominic Dembinski, Alexandru Dabija, Felix Alexa, Claudiu
Goga etc. Un punct maxim al carierei sale este realizarea spectacolului on man
show cu microromanul lu Matei Caragiale, Craii de curte veche, unde în timp de două ore, ce treceau
pe neobservate, el , actorul Alexandru Rrepan se diversifica în celebrele
personaje Mateine, Pantazi, Pașadia, Pârgu și Pena Corcodușa, oferind un recital, un adevărat miracol imagistic, evocând
prin prezența sa elegantă, sobră, prin tonalitățile sale învăluitoare, prin
privirea sa cu o luminozitate specială,
cu surâsul său discret, ușor obosit magia înaltă a creației mateine,
vraja ei inconfundabilă atât de aplaudată în epocă de fani autorului Dar
paralel cu activitatea teatrală a desfășurat o harnică activitate în zeci de
filme de diverse facturi, mai bune, mai rele, dar mai toate infestate de
ideologia partidului comunist care controla toată activitatea artistică din
țară, inclusiv producțiile cinematografice. În filmul Ciprian Porumbescu
l-a întruchipat pe Mihail Eminescu. Un rol realizat minunat a fost Dimitrie
Cantemir din filmul Cantemir, realizat în 1973 de Gh. Vitanidis,
pe un scenariu de Mihnea Gheorghiu, cu o distribuție din care făcea parte tot
ce era mai bun în lumea actorimii române. Timpul însă i-a oferit ocazia să
revanșeze jucând după evenimentele din Decembrie 89 într-o altă serie de filme realizate de noii
cineaști români sau străini, filme libere de orice constrângere și ideologie: Trahir
(regizor Radu Mihăileanu), Amen (regia
Costa Gavras), Faimosul Paparazzi (regizor Nic. Mărgineanu), Tinerețe
fără bătrânețe (regizat de Francisc Ford Copola), Sindromul Timișoara
sau Manipularea (regizor
Marius Barna) și Cardinalul (regia
Nic. Mărgineanu unde Al. R. îl înterpretează
pe Iuliu Maniu în închisoare). De o modestie aproape exemplară a stat deoparte
de marea reclamă, de tabloide, de experiențe bahice în care excelau mulți
colegi ai săi, viața artistică acaparându-i toată activitatea. A fost și
profesor, iar o vreme a cochetat și cu regia de teatru, dar n-a insistat. Cu
toată prețuirea personală pentru artistul Repan, nu se poate trece cu vederea
că în 2017 CNASAS a făcut cunoscut că din 1973
Alexandru Repan a fost colaborator al securității sub numele
de Hans. CNSAS susţinând că activitatea informativă a lui „Hans” nu s-a limitat la
motivul recrutării sale iniţiale, ci a cuprins şi informaţii referitoare la
colegii de serviciu şi la cunoştinţele sale, iar Curtea de Apel a stabilit indubitabil
că Alexandru Repan a fost colaborator al Securităţii, actorul nemaifăcând
recurs. Revăzându-i
biografia te poți întreba pe bună dreptate ce demon l-a îndemnat să facă pactul
cu diavolul? Pact pe care l-au făcut
mulți în vremurile de tristă amintire. Acum, desigur sunt întrebări retorice,
la care nu poate răspunde decât conștiința individului. Se poate afirma însă,
fără a face ”teoria chibritului”, că de multe ori adevăratul talent n-are nevoie
să fie impulsionat de ideologie care de multe ori îi poate dăuna și că
tentațiile notorietăți cu orice preț sunt
extrem de periculoase
Căsătorit la 50 de
ani, după o matură gândire, are doi copii reușiți și încă o postfafă de viață
de urmat. Le urez ani mulți împreună, iar lui Alexandru Repan încă vânt în pupă
pentru a realiza unul din visurile sale: Prospero din Furtuna,
capodopera marelui Wili.
14. 03.2021. Candid
Stoica
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu