Un regal actoricesc și regizoral
Romanul Dimineță Pierdută de Gabriela Adameșteanu apărut în 1983 premiat de Uniunea Scriitorilor, considerat de
critica literară ca o realizare majoră a prozei românești, coagulând ediții
succesive, poate, odată cu trecerea timpului, ar fi trecut oarecum în uitare, ca atâtea alte
cărți consemnate doar de istoriile literare, dacă n-ar fi existat spectacolul Teatrului
Bulandra din 1986 realizat de marea regizoare Cătălina Buzoianu cu un grup de
actori prodigioși care au făcut ca spectacolul respectiv înregistrat apoi de
Televiziune să fie cunoscut, prin repetata lui programare, în toate ungherele
țări. Romanul stufos în sine descrie cu
lux de amănunte o lume în plină dezagregare, și poate fi considerat în ultimă
instanță drept un roman al familiei care urmărește metodic declinul unor
reprezentanți ai marei burghezii române interbelice. Regizoarea,
autoarea scenariului de la baza spectacolulul, impresionată de calitatea
romanului, depăsind neîncrederea unora că dramatizările viciază opera literară,
a reușit să selecteze din mulțimea de episoade al romanului nu numai acele
secvențe centrate pe destinele personajelor
principale, ale Vicăi Delcă (Tamara
Buciuceanu) și Ivonei Scarlat (Gina Patrichi), exponente ale unor clanuri și a
unor pături sociale diferite, dar și
cele care ne duc
inevitabil la ideia că distrugerea unei anumite clase sociale este
inevitabilă construind un spectacol de prolixitate reduntanță de multe ori emoționantă Dar în Dimineața Pierdută trecutul este adus
constant în prezent, trecând
printr-un secol de istorie privată, dezvăluind
epoci, regimuri și mai ales tipologii umane.în lungi destăinui și mononologuri. ”Am
pierdut timpul cu povești” declară unul
dintre personaje. Adică am pierdut prezentul pe care l-am încărcat cu trecutul,
s-ar putea ”traduce” această expresie care în ultimă instanță ar putea fi ideia
de bază a spectacolului. Există
în mai toate scenele din spectacolul cu Dimineața Pierdută o calitate a
adevărului adus la zi greu de egalat, majoritatea actorilor depășindu-și cu
mult creațiile anterioare. Gina Patrichi (Ivona), Rodica Tapalagă (Sophi),
Irina Petrescu (Margot), Tora Vasilescu (Vica tânără), Lucia Mara (madam
Cristide) sunt pur și simplu de nerecunoscut în personajele respective fiecare
găsind modalități surprinzătoare de caracterizare a lor. Sunt absolut
remarcabile trecerile psihologice de la o vârstă la alta ale Rodicăi Tapalagă
dovedind încă odată înalta clasă pe care a avut-o, iar Gina Patrichi adaugă
încă un personaj, încărcat de dramatism, realizat magistral în fructuasa-i
carieră plină de atâte izbânzi scenice. Un tur de forță realizează Tamara
Buciuceanu (Vica) pe parcursul celor trei ore și junătate de spectacol realizează
cu cunoscuta-i vivacitate, compunând cu mult firesc un personaj complex, de
natură balzaciană cum rar se găsește pe scenele românești și cum tot atât de
rar se întâlnește în cariera unui actor. Mai apar în siluete bine caracterizate, Victor Rebengiuc (Mironescu), I. Besoiu (Niky), V. Uritescu (Delcă), Răzvan
Ionescu (Titi Ialomițeanu), Mihai Constantin (Gelu). Sunt antologice scenele
când unele personaje își pun pe încălțări ciorapi ca să nu alunece pe ghiață
aducându-ne aminte de timpul când spectatorii veneau la teatru ca să scape de
frigul de acasă. Decorul lui Mihai Mădescu (și el dispărut prematur) cu mobilă
și materiale obținute de la dezmembrări (era epoca marilor demolări) e
funcțional marcând sugestiv mai multe locuri de joc, iar costumele Liei Manțoc chiar
autentice, bine păstrate, provenind din
garderoba unor doamne de pe vremuri din anturajul Palatului Regal. Scăpat surprinzător din furcile caudine ale
celebrelor vizionări care au distrus atâtea valorase spectacole, fără mai periclitări, realizat într-o stare
de emulație artistică superioară, spectacolul a avut premiera într-o iarnă friguroasă obținând
instantaneu un succes de public
extraordinar, jucându-se ulterior, în câțiva ani, 89 de reprezentații, fiind apoi oprit
inexplicabil după evenimentele din Dec. 89. Transpus ulterior telegenic
ireproșabil de Dan Necșulea, (cu
concurul unei excelente echipe de operatori și a regizoarei de montaj Emilia
Andreescu) reprezintă evident o victorie de necontestat a valorii teatrului românesc
într-o epocă de costrângeri maxime a artei spectacolului și o probă fără tăgadă
că oamenii creatori din teatre în ciuda multor lăudători de serviciu au avut
întotdeauna o privire lucidă despre realitățile din timpul regimului comunist. Ce păcat că majoritatea dintre ei, talente
inimitabile ne-au părăsit plecând spre
alte zări. Pentru amatorii de teatru spectacolul poate fi vizionatși admirat online.
21.03.2021.
Candid Stoica
Apărut în Viața medicală di 26 Martie 2021
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu