Festivalul Național de Teatru ediția 2021
Festivalul Național de Teatru 2021
debutează cu o mare surpriză. Un spectacol realizat de Teatrul Național din
Craiova, cu un text în premieră care are un titlu neobișnuit, Inimă și alte
preparate din carne, semnat de un scriitor aparent cvasinecunoscut
marelui public de teatru, regizat în stilul său caracteristic de Radu Afrim.
Dan Coman este un scriitor, poet care are
până acum la activ 9 cărți de proză și poezii și a primit premiul „Mihail
Eminescu” și premiul Uniunii Scriitorilor pentru debut și ... este plin
internetul cu aprecieri despre cărțile sale. Inimă și preparate din carne
nu este, ori cât ne-am strădui, un text de teatru în sensul obișnut al
cuvântului, ci mai mult un montaj de diverse scenete, mai bune, mai cu
conținut, alături de pasaje de trecere care vor să spună ceva, dar de multe ori
înțelesul lor dispare se disipează din dorința regizorului de a le da un
înțeles poetic, sensibil și de a fi neapărat la zi, și a spune ceva despre
vremurile de „Pandemie”, care evident naște specimene umane ciudate și situații
echivoce... și poate ar fi mai nimerit, mai adevărat, mai cinstit ca
spectacolul să se numească Fapte diverse. De-a lungul a două ore și
jumătate, ni se prezină, uneori fără nici o legătură cosubstanțială, fulgurante scene de
viață, pe care de multe ori, deși le obsevăm, nu le luă în seamă și trecem mai
departe pe lângă ele. Intenția ascusă a celor doi creatori ‒ care se poate
observa la o privire mai atentă a întregului ‒ este de a dinamita cu bună
știință ceea ce s-a consolidat de câteva secole, teatrul cu un conflict central
și cu personaje bine definite prinse într-o interacțiune din care nu pot ieși,
acțiunea lor fiind autodistrugătoare. Personajele din Inimă și preparate
din carne au umanitate, dar n-au înălțimea morală a unor adevărați
eroi, sunt doar niște plângăreți care
își expun liniar suferița lor în lungi monologuri și de aceea reprezentația
s-ar mai putea numi și Monologuri despre viață. O tânără cu defecte de
vorbire este abuzată, filmată și apoi fragmentul abuzului este dezvăluit public, două tinere se iubesc și se
simt bine într-un apartament sau într-un mediu acvatic; alți tineri, de data
asta el și ea, fac dragoste fără să aibă un sentiment valabil de iubire, scene
pe care regizorul le-a mai dezvoltat și în alte spectacole cu alți interpreți
și în condiții diferite. Un tânăr cară un cărucior de la supermarket plin cu
hârtie igenică, cu o semnificație care îmi scapă, sau pur și simplu fără nicio
explicație decât aceea de a face din rahat bici, conform dictonului popular. Sau poate că este o
trimitere la debutul pandemiei, când la noi, ca și în țările europene, lumea a
dat năvală la supermarket să-și facă provizii de hârtie igienică.
Dar... există un dar, tot „ambalajul” este
privit, chiar online, cu plăcere și cu interes datorită colectivului de actori
care joacă modern sincer, simplu, nesofisticat mai toate întâmplările pe care
le-au pus la dispoziția lor scenaristul și regizorul. Ei se numesc: Alex Calangiu, Ramona Drăgulescu, Flavia Giurgiu, Romaniţa
Ionescu, Ştefan Cepoi, Geni Macsim, Ioana
Florentina Manciu, Cătălin-Mihai Miculeasa, Claudiu
Mihail, Raluca Păun, Vlad Udrescu, Costinela
Ungureanu, Petronela Zurba, Irina
Danciu, pe care îi felicit din toată inima.
11.07. 2021
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu