Citiți în ziarul Viața medicală de azi cronica
spectacolulul cu O nouă stea
fără nume
O piesă mit. Un text care a generat
o legendă. Un autor dispărut în condiţii misterioase. Un text dramatic care are
în spate o istorie palpitantă, demnă de un roman poliţist. Un „complot“ al unor
oameni de teatru care, înfruntând opreliştile unui regim dictatorial antisemit,
au reuşit să aducă pe scenă o creaţie extraordinară. Replici antologice într-un
ambalaj de piesă modernă. O adevărată capodoperă! O piesă cu o energie
magnetică, generând zeci de spectacole şi mii de reprezentaţii
În anul 1943, în plină dictatură antonesciană, când
scriitorii şi artiştii evrei au fost alungaţi prin lege din instituţiile de
cultură şi teatre, Mihail Sebastian le-a citit prietenilor săi Mircea Şeptilici
şi Nora Piacentini o viitoare piesă. Profesionişti, şi-au dat seama imediat că
se află în faţa unei capodopere şi au hotărât să o joace cu orice risc. Dar,
pentru că nu puteau aduce pe scenă piesa unui scriitor evreu fără să rişte să
fie arestaţi, au pus la cale, împreună cu autorul şi cu regizorul Soare Z.
Soare, o mistificare: piesa va aparţine lui Victor Mincu, un scriitor anonim de
la Galaţi, o persoană pe care au inventat-o ei.
S-au apucat de treabă și la 1 martie 1944 în sala
„Alhambra“ (actualul Teatru de Comedie), au jucat premiera piesei „Steaua
fără nume“, scrisă de Victor Mincu din Galaţi. Din distribuţie au făcut
parte Radu Beligan, Maria Mohor, Nora Piacentini, Marcel Angelescu, Nineta
Gusti, Vasile Brezeanu, Mircea Şeptilici.
Steaua fără
nume a fost lansată de o trupă particulară. Acum la 60 de ani de la premieră
noul spectacol cu Steaua fără nume, deși
folosește sala și scena mare a Teatrului
Național, e de fapt un spectacol particular o producție a casei de
spectacole Cortina AG. Spectacolul
regizat de Vlad Zamfirescu în care el
întrerpretează rolul principal, e limpede, curat, nu are multe subtilități,
folosind actori cu experienă în rolurile principale, care cunosc dedesupturile
piesei și le pun în valoare cu măestrie. Marin Miroiu a l lui Vlad
Zamfirescu nu mai e tînărul profesosor extrem de timid, e doar bine crescut,
are educație, studii și e mîndru de profesiunea sa urmărindu-ți cu asiduitate
visul său secret: descoperirea unei stele. Nu e patetic, nici prea sentimental,
ci doar lucid. O luciditate constenantă.
Diana Roman, celălalt personaj important al melodramei, enigmatica Mona care
sosind pe neașteptate bulversează viața bărbaților dintr-un orășel de provincie are tot ce
trebuie personajului: frumuzețe, exotism, mister, și o anumită răceală
sofisticată care o oprește să înțeleagă lumea în care nimerit. Poate îi
lipsește o anumită moliciune femenină. Poate. Luminița Erga creiază o
d-ra Cucu destul de potolită verbal, acidă cât încape în limitele bunului simț,
fără exagerări inutile nu e nici șleampătă, nici „ochelaristă, nu e în ultimă
instanță nici cararaghioasă. E doar
extrem de rigidă. ne dă o imagine veridică a intelectualuilui de provincie cu
toate frustările timpului și locului.
Greul spectacolului, ca să zic așa, e Valentin Teodosiu : masiv
sigur pe el e creiază un tip de neuitat: meschu, guraliv e o adevărată cață
masculină. N-are nume. E poate prototipul celebrului Mitică. Teodosiu face din
el protoptipul unu slujbaș demagogic, devotat
și apărător necondiționat al regulamentelor pentru care gara este
patrimoniul lui pe care îl stăpânește cu
severitate birocratică. Are o intuiție pe care o transformă într-o
teorie personală: prea multă carte nu e bună. Duce la dezumanizare. Însfârși
Grig al lui Andi Vasluianu este copia tipului bogat, superficial pe care îl
vedem des în filmele străine și destul de rar prin locurile frecventate de
oameni simpli. E un fel de Cătălin Botezatu care nu are în cap decât
distracțiile frivole care îl relaxează de la „afacerile ce le învârte când nu
toacă bani proveniți din moșteniri. Tânara
are tot ce trebuie unei eleve care vrea să intre în viață: naivitte,
timiditate, dar și neștiință.Decorul Mădăline Marinescu e aerat, lasă spați de
joc dar fundalui e pentu o mare gară, ceea ce nu e cazul. Fabuloasă mașinăria
scenei Teatrului Național.
28.
04.2022. Candid Stoica
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu