miercuri, 3 mai 2017
ACTUALITATEA
unei PIESE DE SERTAR
După 1989 s-a
scris și s-a vorbit enorm despre romanul și poezia de sertar, despre teatrul de
sertar. Lucrări care nu au putut fi publicate sau jucate, din cauza
conținutului lor considerat reacționar, dar în afara piesei lui Titus Popovici O noapte nefurtunoasă (care lua în
răspăr politica culturală a lui Nic. Ceaușescu, text rămas până azi în
manuscris) și a poemului lui Radu Gyr,
Ridică-te Gheorghe, ridică-te Ioane,
scris în închisoare, până la ora actuală nu s-a semnalat niciun asemenea text.
Cenaclul de dramaturgie Dragon 2
(Dramaturgi Goniți) găzduit de Casa de
Cultură a sectorului 2 (Calderon) își face o
datorie de onoare, de a prezenta în premieră un asemenea text iconoclast
venit din lumea întunecată a comunismului autohton.
Dan Psatta,
cercetător științific la Institutul de Neurologie al Academiei Române (născut
în 1935), n-a avut deloc simpatie pentru
regimul comunist, dându-și seama de la
început de minciuna pe care s-a constituit. N-a fost membru de partid și mai
toată rezerva și antipatia lui față de regimul instalat cu ajutorul tancurilor sovietice
s-a canalizat scriind piese care să reflecte realitatea așa cum o vedea el. Ani
de zile a scris fără să se gândească la faptul că piesele ar putea fi jucate. Era conștient de conținutul
lor periculos, în răspăr cu mai toată literatura angajată de partid, în
contradicție cu așa zisele capodopere ale literaturii dramatice, care
preamăreau realitatea socialistă și regimul ceaușist. Dar după evenimentele din Decembrie ʼ89, nemaiexistând
restricții și cenzură și-a tipărit în anul 2008, la o editură particulară (Anamarol),
două volume care conțin cinsprezece
piese de teatru. Toate conținând adevăruri crude ale realități societății socialist multilateral dezvoltate,
destul de dureroase despre care nu se vorbea , așa cum le percepea Dan Psatta și foarte
mulți dintre noi. Așa cum poate nimeni nu a avut curajul să scrie, pentru că de
publicat nici nu putea să fie vorba. Sigur că din când în când, în anumite
texte ale unor anumiți autori consacrați, apăreau diverse, așa zise, șopârle dure
la adresa regimului ca de exemplu în piesele Nu ucideți cai verzi de Radu
Iftimovici sau Concurs de Frumusețe
de Tudor Popescu (spectacol considerat un atac împotriva șefului statului), dar
care erau în ultimă instanță ca un strop de apă într-un ocean, față de enormitatea de maculatură partinică
care apărea pe scenele teatrelor din România.
Sfânta Ioana corupției, este o piesă, un text dramatic care se petrece în mare
parte într-un spital. Dar nu în saloanele cu bolnavi. Personajele sunt medicii
spitalului care uneori sunt mai bolnavi decât cei din saloane. Lectura
textului dirijată de subsemnatul a avut norocul de o echipă senzațională de
actori care s-au dăruit textului, eliminându-i de
multe ori inabilitățile, scoțându-i în evidență
subtilitățile și mai ales aducând la iveală critica acerbă a realităților pe
care, în ultimă instanță, le-am trăit majoritatea dintre noi, dar mai ales a
mentalităților care s-au prelungit până în zilele noastre ajungându-se la
catastrofala situație existentă în spitalele de azi, când mor pe capete
pacienți din cauza proastei gospodăriri, situație semnalată de foarte multe ori
de paginile ziarului Viața Medicală.
Petre Moraru, Radu Zetu, Romeo Tudor, Valeriu Păunescu, Ina Roman, Sonia Neagu, Gabriela
Tănase, actori de mare
anvergură, cu o bună carieră în spate, au reușit să redea cu adevărat „fauna”
celor care atunci când ne îmbolnăvim se străduiesc să ne repună pe picioare,
dar care în viața lor particulară fiecare dintre ei au micile lor obiceiuri, micile
lor marote și mai ales, nu pot să se dezbare de obiceiul milenar de a lua, ceea
ce se numește în mod obișnuit sfânta Șpagă!
George Grigore și Doina
Ghițescu creionează cu vervă două crochiuri de nomenclaturiști, care știu
foarte bine să se folosească de situația lor privilegiată, deși, oameni
modești, vin și ei înarmați cu micul plic
cu care vor să li se garanteze sănătatea. Sonia
Neagu, o prezență extrem de agreabilă și subsemnatul reușesc un cuplu
amuzant, răsplătit cu aplauzele celor prezenți: el nu crede că e bolnav și nu vrea să se opereze, fiind
convins că soția vrea să-l omoare ca să-i mica avere agonisită din greu, iar soția
e convinsă că e bolnav și insistă să fie operat, amândoi fiind înarmați,
bineînțeles, cu ceace este înrădăcinat de zeci de ani să ai și să dai atunci
când mergi la medic. Cu un fizic extrem de plăcut, cu o voce
caldă, ademenitoare, cu o prezență plină de feminitate, cu o drăgălășenie greu
de imitat, în rolul principal al piesei, secretara spitalului, tânăra actriță a
Teatrului Țăndărică Petronela Tănase (Purima)a produs o impresie excelentă printr-un
joc inteligent, matur, dozându-și efectele, reușind printr-un tur de forță să
redea imaginea unei tinere femei ariviste,
care se luptă să supraviețuiască folosind și ea armele mediului ce o
înconjoară. Petronela Tănase (Purima) a interpretatat rolul respectiv cu argumentele
și modestia unei mari artiste. Și pentru această interpretare merită, alături
de ceilalți, toată admirația. În final, în discuțiile care au urmat,
cunoscutul dramaturg, Dinu Grigorescu, autor a peste cinzeci de piese, directorul
revistei de cultură Ciripit de păsărele,
care apare lunar, nelipsit de la ședințele cenaclului, a punctat calitățile
atât ale piesei, cât și ale autorului printr-o frază lapidară: Dan Psatta în Sfânta Ioana corupției a realizat o
serie de portrete excepționale, pentru care merită multe felicitări. El ar
trebuit să-și numească piesa: Spitalul
bolnav!
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu