Deschidere de stagiune în
Pandemie !
Teatrele din România au primit în 16 martie 2020 prin declararea stării de
urgență o lovitură extrem de dură.
Aproape mortală. Lovitură care ar fi putut năuci o întreagă breaslă. Teatrele
însă n-au capitulat nici o clipă, au continuat să existe, (bineânțeles
suvenționate de la buget) publicul simțindu-le prezența online unde au putut să-și
promoveze nestigherite spectacolele, propriile producții pe site-urile
lor respective sau cu ajutorul televiziunii române care a transmis săptămânal
(sâmbătă și duminică) spectalcole realizate de ea ca și cele ale teatrelor. Chiar
anumite ziare și-au luat permisiunea de a trasmite unele reprezentații (cum a fost cazul ziarului
Gândul). Cel mai greu a fost încercată salba
de teatre particulare apărute în ultimii ani care neavând spectatori plătitori
care să le asigure existența, au fost obligae să lase cortina, unii actorii îndreptându-se spre alte
activități cum ar fi politica (C. Bleonț, Magda Catone, Bogdan Stanoevici) sau
comerțul și reclamele Dar
după aproximativ șapte luni de izolare, de inactivitate când toți am urmărit creșterea
de la o zi la alta a îmbolnăvirilor populației, după anemiicile răzmerițe și luările
de atitudine împotriva restricțiilor, teatrelor
li s-a permis să prezinte spectacole în condiții cu totul și cu totul speciale
cum ar fi tot felul de grădini improvizate
unde s-au prezentat însă producții vechi, exemplul cel mai concludent fiind al
teatrului Național din București care a deschis stagiunea cu spectacolul Noii
Infractori, o piesă a unui autor Israelian, iar Teatrul de Comedie și o piesă
arhicunoscută și jucată până la
epuizare, Doi pe o bancă!!! Spectacole noi probabil că mai așteaptă să apară.
în curând vor dacă Pandemia va mai ceda
din intensitate.. Pandemia
privită la început cu neîncredere, luată chiar în derâdere de de anumite
cercuri, adepți așa numitei oculte internaționale, care cred cu strășnicie,
netulburată demnă de o cauză mai bună că
îmbolnăvirile sunt fictive și decesele
de covid neadevărate, trucate, aserțiuni
ce asaltează și combat viral acțiunile guvernului de protejare a populației,
fiind necesar, printr-un joc al destinului să se îmbolnăvească nume celebre ca
Adriana Trandafir și Horațiu Mălăiele ca
Pandemia să fie luată în serios. Marele
eveniment teatral al acestui început de stagiune a fost totuși Gala premiilor
UNITER din care spicuim.. Peste 250 de
artiști, profesioniști din lumea culturală, apropiaţi ai fenomenului teatral,
au fost prezenți la cea de-a 28-a ediție a Galei Premiilor UNITER. Gala a avut
loc la Craiova, cu ocazia aniversării a 170 de ani de la înființarea teatrului
craiovean „Marin Sorescu”, într-un spațiu deosebit, în aer liber, la Teatrul de
Vară din Parcul „Nicolae Romanescu”..Iată premiile
Debut: Andrei Chifu, pentru
rolul El din spectacolul „Casa de pe graniţa” de Slawomir Mrozek, un spectacol
de Ada Lupu Hausvater la Teatrul Naţional „Mihai Eminescu” din Timişoara
Cel mai bun spectacol
de teatru radiofonic
„Hamlet” de William
Shakespeare, adaptarea radiofonică şi regia artistică Mihai Lungeanu, producţie
a Societăţii Romane de Radiodifuziune Cel
mai bun spectacol de teatru TV „Manifest. Scrisoare către un prieten şi
înapoi către ţara” de Ruxandra Cesereanu, regia Cornel Mihalache, producţie a
Societăţii Romane de Televiziune (Casa de Producţie a TVR)
Cea mai bună scenografie:
Cristina Milea, pentru scenografia spectacolului „Legături primejdioase” de
Christopher Hampton, după romanul lui Choderlos de Laclos, regia Cristi Juncu
la Teatrul Mic Bucureşti
Cea mai bună actriţă în
rol secundar: Pușa
Darie, pentru rolul Mama din spectacolul „Dansul
Delhi” de Ivan Viripaev, regia Radu Afrim la Teatrul Naţional „Vasile
Alecsandri” Iaşi Cel mai
bun actor în rol secundar: Cristian Grosu, pentru rolul Caliban din
spectacolul „Furtună” de William Shakespeare, regia Gabor Tompa la Teatrul
Naţional Cluj-Napoca – Cea
mai bună actriţă în rol principal: Anca Hanu, pentru rolul Chiritza Barzoi
din spectacolul „Chiritza în concert”, după Vasile Alecsandri şi Matei Millo,
un spectacol concert de Ada Milea la Teatrul Naţional Cluj-Napoca Cel
mai bun actor în rol principal: Lucian Ionescu, pentru rolul Gomez Addams
din spectacolul „Familia Addams”, regia, coregrafia şi costumele Răzvan Mazilu
la Teatrul Excelsior Bucureşti Cea mai bună regie: Eugen Jebeleanu, pentru regia spectacolului
„Itinerarii. Într-o zi lumea se va schimba” la ARCUB – Centrul Cultural al
Municipiului Bucureşti şi Compagnie des Ogres Cel mai bun spectacol: „Chiritza în concert”, după Vasile
Alecsandri şi Matei Millo, un spectacol concert de Ada Milea la Teatrul
Naţional Cluj-Napoca Premii speciale
UNITER 2020 Premiul pentru întreaga
activitate actriţă – Rodica Mandache
Premiul pentru întreaga activitate actor – Mircea Rusu
Premiul special pentru video mapping – Andrei Cozlac
Premiul pentru întreaga activitate – scenograful Constantin Ciobotariu
Premiul special pentru teatru de păpuşi şi marionete: Festivalul „Puppets
Occupy Street” / „Păpuşile ocupă strada”, Ediţia 2019 cu tema „Evoluţie prin
Revoluţie” organizat de Teatrul pentru copii şi tineret Colibri Craiova
Premiul British Council – Compania de Teatru Giuvlipen
Cea mai bună piesă românească a anului – „Hai să vorbim despre viaţa”, de Ana
Sorina Corneanu
Premiul de Excelenta – Festivalul Naţional de Teatru Premiul pentru întreaga activitate – Mia Liontescu Premiul special pentru machiaj de scena – Minela Popă Premiul special pentru activitatea de 6 decenii în editarea cărţii de
teatru – Viorica Matei (Articol apărut în săptămânalul Viața Mesicală Nr. 41 din 16 10 2020)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu