Deschidere de stagiune la Teatru Național:
EXIL
Spre mirarea iubitorilor de teatru scris de autori români, Teatrul Național din București își deschide stagiunea cu o piesă a unui dramaturg român, (care declară că trăiește la Paris) ceea ce nu s-a mai întâmplat cam de mult timp. Spectacolul Exil de Alexandra Badea (regizat tot de ea) a succitat deja discuții și controverse, (chiar după primul spectacol) unii cronicari categorisind piesa și spectacolul drept detetestabil, iar alți găsindu-i calități cu totul deosebite, atât în ceace privește scriitura cât mai ales realizarea spectacolului. Și cu ocazia asta s-au devoalat 2 sisteme ca un dramarg român să fie jucat la Teatrul Național. Ori să piardă un text într-un taxi și să-l găsească d-l Caramitru (cazul piesei ”Dumnezeu se îmbracă la second hand”,,,), ori să învețe în România, apoi să plece la Paris și revină cu o piesă direct pe scena Teatrului Național. Piesa „Exil” de Alexandra Badea care a generat un spectacol de trei ore este de fapt o reconstituie, într-o cronologie neregulată, o imagine a unei familii alcătuite din trei generații, rememorând, fragment cu fragment, experiențele care i-au marcat existenţa: comunismul, post-comunismul şi, mai ales, exilul se scrie în caietul program.
Dar evenimentele relatate
sunt un pretext pentru a cugeta asupra unor subiecte dintre cele mai diverse, precum
căutarea identității, istoria, adaptarea, vina etc Personajele Alexandrei
Badea, indiferent că sunt stabilite în Franța sau rămase în țară, descoperă în
ele o neliniște ascunsă, o bănuiala a unei trădări în trecutul familiei, caută
punctul de unde a pornit totul și încep de aici o cale de înțelegere și
reconstruire a unei noi vieți .
S-au mai văzut piese cu o acțiune
complicată care să dureze 3 ore dar în
cazul de față supără, enervează multe lungini inutile care nu aduc nimic nou
acțiunii, care lâncezește, dându-i posibilitatea spectatorului să caște
nestingheri și care așteaptă în scaun fapte revelatoare despe....EXIL
punându-și întrebarea cum este posibil ca peste patru milioane de români să
trăiască în...EXIL? Tema a fost atinsă de mai mulți scriitori atât în roman, cât și în teatru ca de exemplu Horia
Vintilă în cartea sa „Dumnezeu s-a născut în exil”. Au mai
scris despre ea dramaturgi ca
Saviana Stănescu, Mircea M. Ionescu, Matei Vișiniec, Alexandra Ares, Georgre
Astaloș (Un volum intitulat:Exil), etc Cine va căuta în însă în
scritura teatrală o soluție, desigur nu
o va găsi, autoarea ferindu-se să se exprime în acest sens. Pentru ea până la
urmă exilul există în fiecare dintre noi, se poate citi printre replici.
Alexandra. Badea încearcă cu acest spectacol o combinație ce o crede ingenioasă între teatrul reportaj și bildungsroman
și explorează mai puțin
viața de exilat din Franța (așa cum probabil mulți spectatori au așteptat și
poate au fost dezamăgiți). Exilul ei sondează doar rădăcinile sufletești ale
emigranților Ema și Vlad (interpretați de Ada Galeș și Emilian Oprea) dar fără
adevăruri revelatoare: Ema (Ada Galeș) fiind mai mult preocupată să
înregistreze filmic reacțiile
interpreților cât și ale publicului. Ceea ce totuși face spectacolul atractiv este până
la urmă calitatea interpretări actorilor majoritatea tineri din echipa
Teatrului Național, dar scene extrem de emoționante produc Ana Ciontea și Diana
Dumbravă. Lumea teatrulul e plină de
exilați celebri: Liliana Tomescu, Melania Cârje, Dinu Ianculescu, Dan Nuțu,
Marieta Luca, colegul meu Vasile Gheorghiu. Regizorii Petrică Ionescu, Lucian
Giurchescu, Radu Penciulescu, Margareta Niculescu, Vlad Mugur Eu am scris o
piesă despre un actor în plină celebritate, Mircea Șeptilici, care a avut 2
tentațive de fugă în exil, ultima finalizată cu succes, piesă refuzată de Teatrul Național și de Teatrul de
Comedie. De, nu veneam de la Paris! O parte din publicul dezamăgit astepta ceva
adevărat despre ce i-au făcut pe acești oameni celebri să părăsească România și
nu a găsit în Exil al Alexandrei Badea mai nimic...care să le lămurească tema
din titlu, de aici dezamăgirea multora.
22. 09.2022 Candid
Stoica
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu