O amintire
despre Alexandru Lazăr..3 ani de la plecarea lui dintre noi? Neologismele
bată-le vina! Terminasem Institutul de Teatru în, oho. 1961 şi, împreună cu alţi patru
colegi, plecasem la teatrul din Piatra Neamţ, proaspăt înfiinţat, atraşi de
promisiunile generoase ale directorului teatrului. care se angajase să ne dea
salarii grase, roluri grase, case şi neveste... grase! Eu si Sandu Lazăr am plecat
primii. Nu-mi dau seama cum ne-am apropiat. Era mai mare ca mine. Era serios.
Nu bea şi nu se fălea cu performanţe bahice,. Mult mai citit decât mine,
găsisem în el, în timpul studenţiei, un sprijin pentru multe din ideile care-mi
bântuiau mintea. Era mare amator de cărţi şi de fete., având o listă
impresionantă de cuceriri. De asemenea, era un entuziast organizator de
reuniuni şi gazete de perete. Dându-i crezare (directorului), amândoi, am
plecat imediat la Piatra şi în legănarea trenului, am făcut planuri despre ce
piese şi ce roluri vom juca.. Aveam tot viitorul în faţă... - Repetiţiile cu
piesa în care veţi juca vor începe mai târziu. Mergeţi să vă luaţi apartamentul
în primire. E gol. Am să dau telefon la Spital să vă aducă paturi… Luaţi
legătura cu colegii, vizitaţi închisoarea care se află pe strada Libertăţii şi
când vi se va face foame mergeţi şi mâncaţi în contul meu, la “Garofiţa”, iar
mâine veniţi să vă luaţi salariul, ne-a spus directorul teatrului când s-a
trezit cu noi în biroul lui. Noi însă am intrat într-o librărie care se găsea
chiar în clădirea teatrului şi mare mi-a fost mirarea să descoperim într-un
raft o carte pe care nici în visurile noastre cele mai frumoase nu speram să
apară: Dicţionar de Neologisme ! Am avut amândoi o emoţie
puternică Am început să-l răsfoim. Erau acolo toate cuvintele misteriose pe
care le foloseau în timpul prelegerilor profesorii noştri de la Institut, al
căror înţeles doar îl bănuiam şi pe care le căutasem în zadar în dicţionarele
existente. Am cumpărat fiecare câte un exemplar şi, escortaţi de portarul
teatrului, am plecat la locuinţa care ne fusese destinată. Apartamentul se găsea într-un bloc nou
construit pe malul unui râuleţ cu un nume ciudat: Cuejd. Avea trei camere,
bucătarie, baie, însă nu era gol și plin de... praf. Am împrumutat de la vecini
o mătură, un bec, un ciocan, nişte cârpe, o găleată şi ne-am apucat să facem
curăţenie. … Într-un târziu, sosind de la spitalul din apropiere paturi şi
saltele, am despachetat valizele, am făcut duş şi, lungiţi fiecare într-un pat,
pe salteaua fără cearceaf, ne-am apucat să răsfoim dicţionarul pagină cu
pagină. Am găsit, cu explicaţiile de rigoare, paradigmă, unul din
cuvintele preferate ale profesorului de istoria teatrului, Horia Deleanu, care,
în ignoranţa noastră ne închipuiam că ar înseamna ceva jignitor şi atunci când
vream să luăm în băşcălie pe cineva îi spuneam: „Paradigma dracului!”. Acum
însă descopeream că de fapt însemnă: „model”! Am găsit şi pe faimosul indimenticabil,
care atunci bănuiam că s-ar traduce prin ceva bun de mâncat, de mestecat, şi nu
„de neuitat”, cum constatam acum. Erau acolo şi misterioasele apodictic
(„convingător”), Miscellanea („Rubrică într-o revistă cu conţinut
variat”) precum şi encomion („cuvântare sau poezie de laudă”), fastidios
(„plicticos, anost”), morfogeneză („proces de formare a structurilor
morfologice ale unui organism”), mefienţă („neîncredere”), Ibidem („În
acelaşi loc”), palimpsest („pergament răzuit”), astuţie („viclenie”),
cărora noi, necunoscând limbile franceză, italiană sau latină de unde proveneau
(am învăţat în şcoală multă rusă, cântând, şi puţină germană), le atribuiam
sensuri care de care mai abracadabrante. Ca nişte copii ne bucuram să găsim, cu
explicaţiile exacte şi irefutabil („Care nu poate fi respins”) şi infatigabil
(„neobosit, zelos”) pe care le întrebuinţa des profesorul de limba română,
Mircea Mancaş, iar nouă, inculţilor, ne stârneau un râs grobian. Am descoperit
că ludic înseamnă „joc” şi lubric, „obscen”, iar noi credeam invers.
Am găsit şi cele două cuvinte aproape magice, comprehensibil şi
incomprehensibil, pe care le exersam la orele de tehnica vorbirii. Acum
descopeream cu uimire cât de uşor este de înţeles, neînţelesul! „La lumina
becului improvizat am avut ambiţia, nebună, de a parcurge fiecare pagină, a
dicţionarului. e…. - Uite ce am găsit aici, a strigat, la un moment dat, după
miezul nopţii Sandu: futil! Înseamnă neserios, frivol. Ştiai? Nu ştiam.
Faptul că luam cunoştinţă de cuvintele futil şi futilitate, care se cam
asemănau cu cele ce desemnau în argou un act sexual, ne producea o veselie de
nedescris, alungându-ne somnul, care până la urmă totuşi, spre dimineaţă, ne-a
cuprins. Ne-am trezit, după ora douăsprezece, cu un gol în stomac. Ne-am dus la
teatru ca să ne luăm salariul, cum ne spusese directorul, dar am avut altă
surpriză: nu fuseserăm trecuţi încă pe statele de plată. Adevăratul nostru
salariu trebuia să-l luăm la chenzina următoare. Directorul s-a dovedit dacă nu
infatigabil sau incongruent, sigur trombonist. Flămânzi, ne-am
îndreptat spre restaurantul „Garofiţa”,
însoţiţi de câţiva colegi, care ne-au împrumutat cu bani pentru că
directorul s-a dovedit că era un cacealmist irefutabil, potrivit să joace
Mincinosul, lui Goldoni. Eram curioşi şi unii, şi alţii să ne cunoaştem. Am
mâncat şi am băut mai multe rânduri de
halbe de bere, după care am început să ne uităm curioşi la unii la alţii. Ne-am
împrietenit repede povestindu-ne unii altora tot felul de întâmpări. Noi ne
făleam cu succesul spectacolelor cu care absolvisem, „Centrul înaintaş a murit
în zori” şi ”Steaua fără nume”, care pur şi simplu ne aruncase în viaţa
teatrală, iar ei ne puneau la curent cu situaţia dezastruoasă în care se găsea
teatrul la care tocmai poposiserăm, avertizându-ne că cel mai inteligent lucru
din partea noastră ar fi să plecăm cât mai repede… Diferenţa dintre ce visasem
şi ceea ce găsisem, noaptea nedormită, precum şi cele câteva halbe de bere au
făcut ca asupra noastră să se abată brusc un val de tristeţe.. De-abia atunci
realizam ruptura care se produsese în viaţa mea… Noii noştri colegi, observând
schimbarea mea de umoare, l-au întrebat pe Sandu ce se petrece cu mine şi dacă
nu cumva sunt bolnav. - E un tip futil, le-a explicat Sandu cu glas
scăzut şi dramatic. - De unde i se trage? au fost ei curioşi să afle,
neînţelegând ce înseamnă „futil”. - A căzut în
paradigmă! Când cazi în paradigmă, uitaţi-vă la el, palimpsestul e gata, şi-a
continuat Sandu gluma, făcând un gest de tăiere în regiunea gâtului… -
Adică se… duce… atât de tânăr, s-au mirat colegii plini de compasiune. - A fost
fastidios ani de zile. S-a molipsit de mefienţă şi asta, dacă n-o tratezi la
timp…. -
Am auzit că e groaznică, ne-au explicat noii noştri colegi. Nu se poate face
nimic? - Ba da, dar nu vrea, că este şi apodictic… - Apodictic… asta nu cumva e….
-
Sigur că aia e. Şi când e aia… miscellanea e în floare… Aici e grav de tot. A
început cu un simplu encomion, la care n-a dat importanţă, neglijând să
meargă la medic.
- Şi el ştie, au întrebat colegii sufocaţi de emoţie? - Nu ştie, le-a
spus Sandu în şoaptă. Dacă ar şti, ar face imediat ibidem total. - Se ia
cumva? a întrebat muncit de gânduri negre unul dintre ei, care părea cel mai
interesat de povestea asta, căruia colegii îi spuneau Pâiniţă, un bărbat matur,
dar privirea candidă arăta o naivitate înnăscută şi o… ignoranţă lingvistică
desăvâ - - -Numai după ce se instalează morgogeneza, a răspuns Sandu - Nu cumva acum e
instalată? a întrebat panicat.
- Numai D-zeu ştie, a decis
Sandu. Eh, vedeţi, e astuţios în ultimul grad.
, dar deocamdată umblă, vorbeşte, mănâncă…
- Şi
cu femeile cum e, a mai vrut să ştie Pâiniţă , Cu
femeile e de speriat. Nu ştie cum să scape de ele. Au simţit că are un falus
enorm. Mai pe româneşte e foarte dotat jos, înţelegeţi? - Adică are
daravelă mare. Cum să nu-nţeleg? Dar chestia cu femeile e cu două tăişuri. De
unde şi vorba veche: Fu…, fu…, dar plăteşti! Eu, plătesc două pensii
alimentare. -Am
aflat lucruri grozave despre tine, mi-a spus îmbrăţişându-mă, Pâiniţă. În
zilele următoare ne-am împrietenit. Era o fire blândă, doritor să aibă
parteneri de conversaţie şi de băutură.. Peste câteva săptămâni o repetiţie cu
”Nota zero la purtare” de V.
Stoenescu şi O. Sava, în care am debutat toţi cinci (Ioana Manolescu, Cătălina
Murgea, Traian Stănescu, Alex Lazăr şi subsemnatul). Având o mică ciorovăială
cu un coleg, Pâiniţă, vrând să aplaneze lucrurile, l-a luat deoparte, pe cel cu
care mă certam, şi ia spus în şoaptă ceva, făcîndu-l pe celălalt să se calmeze
şi să mă îmbrăţişeze - Lasă-l, are o chestie
nasoală ce-i zice astuţie şi în curând o să mierlească că este contaminat de
futilitate, am aflat, mai târziu că-i spusese.
Fragment din Volumul ”Acele
lucruri aiuritoare care se petrec în spatele scenei”de Candid Stoica
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu