duminică, 22 martie 2015
O piesă de rahat și un spectacol de...tot
”rahatul”
Din
varii motive am ajuns târziu de tot să vizionez Șefele, spectacolul teatrului Act, preluat de teatrul Odeon a cărui premieră a avut loc
acum, oho, 9 ani!!!! Citisem însă pe site-ul teatrului lista impresionantă de
premii obținute de cele trei protagoniste ale spectacolului (Dorina Lazăr, Coca
Blos, Emilia Dobrin) la festivalirile de la Baia Mare, Buzău, Galați. Deasemenea, am fost informat de prezența
spectacolului la festivalurile din Alba
Iulia, Arad, Baia Mare, Bacău, București,
Buzău, Caracal, Craiova, Focșani Galați, Lugoj, Madrid, Piatra Neamț Plovdiv,
Satu Mare, Sibiu, Timișoara, Tulcea, (le-am pus în ordine alfabetică) și am venit în sală pregătit să asist la un
spectacol dacă nu excepțional, cel puțin interesant ca să certifice premiile
acordate și difuzarea lui masivă la atâtea festivaluri
Dar
conform proverbului că nu trebuie să te duci cu sacul la pomul lăudat...
Mare
mi-a fost dezamăgirea că după o jumătate
de oră de la începutul spectacolului în piesa austriacului Werner Schwab cu tot efortul interpretativ a
celor trei actrițe nu se întâmpla mai nimic decât lungi povestiri, amintiri ciudate,
relatări precise și exacte despre două personaje care nu apar dar mai ales
obsedante și triste litanii despre ...excremente și materii fecale și iar
excremente, complectat iar cu ...materiale fecale într-o frenezie demnă de o
cauză mai bună...Consternant! După o oră și ceva de când urechile
spectatorilor fuseseră bombardate cu descrieri ...ale defecării și credeam că nu se mai poate întâmpla absolut nimic
decât iar discuții despre...excremente și materii fecale două din cele trei bătrâne,
fără a avea vreun motiv cât de cât
valabil, o omoară pe a treia.(pe blânda Mariendl ...) Consternant. Și așa zisa piesă însfârșit se termină. Și
bineînțeles și spectacolul, amintindu-mi
fără să vreau, versurile celebre ale lui Emil Bota: ”...Când căzu cortina /
toți se întrebau cine poartă vina / cine a înfăptuit omorul / cu sete / în
cinci acte pe îndelete...” Am vrut să intitulez cronica respectivă:
Materii fecale pe scenă. Dar am fost
informat că Werner Schwab a scris o piesă cu titlul respectiv. Am vrut să
intitulez cronica mea Excremente, dar am aflat că Werner Schwab.
a scris o piesă cu titlul respectiv. Nu pot decât să elogiez curajul actorițelor,
dar mai ales al spectatorilor care au stat cuminți și au ascultat privind ca
și mine siderați efortul celor trei actorițe ce li se oferea contra cost...
Sunt spectatori și spectatori. Așteptările față de artă, nu neaparat
față de teatru, diferă de la o vârstă la alta, de la o condiție socială la
alta. Acestea sunt criterii aparent subiective, dar ele pot fi interpretate. Câteva
cuvinte despre enigmaticul autor. Austriacul
Werner Schwab a avut o viață scurtă destul de chinuită și o evoluție
sinuasă care deși a început cu încercări destul de minore la final după
primirea unuia dintre cele mai
prestigioase premii germane a fost
considerat drept geniu...și în final
s-a sinucis. La numai 36 de ani,
alcolic. Consternant!
Lângă
mine două tinere îmbujorate m-au
întrebat ce să înțeleagă ele și colegele
lor de generație din ce au văzut și au ascultat. Nu cumva ideia că viața e
un...rahat? Dar pentru acest... truism de esență oarecum scatologică merita să
vină oare la teatru? Cu ce curaj mai poate începe viața un tânăr după ce vede
un asemenea spectacol? Respectivele persoane mi-au mărturisit că mai văzuseră
și alte spectacole ale teatrului Odeon ca cel care se intitulează ”Contra
Democrației” de Esteve Soler, regizat de Alex. Dabija unde erau înfățișate aspecte exagerate dure ale
vieții, spectatorii fiind pur și simplu torturați de atrocitățile ce se petrec
pe scenă. Oare Teatrul Odeon și-a făcut un program în arăta neapărat
aspectele hidoase a vieții? Oare nu
există piese cu viziune dacă nu optimistă, cel puțin cumpătată a vieții pe care
o trăim și pe care trebuie s-o parcurgem cu destul curaj în ciuda multor
greutăți pe care le întâmpină mai fiecare? Oare nu există și piese ale unor
autori români pe care să nu le asculți cu stomacul răvășit, ca asta? Există,
oho, cum să nu existe...sunt, sumedenie, dar cei care conduc destinele teatrului Odeon, ca și pe cele ale majorității
teatrelor din țară nu le cunosc. Mai mult, nu vor să știe de ele, le-am răspuns
chinuitoarelor întrebri ale celor adolescente. Există,
asemenea piese și le aduc la cunoștință și cititorilor revistei ”Viața
Medicală” . Există în toată țara cenacluri de dramaturgie unde se citesc piese
interesante, care nu sunt bâtuite de asemenea ”calamități lexicale”, cu
personaje adevărate, cu acțune bine închegată, unele pline de humor, dar la
lectura cărora nu participă nimeni din
cei care ar trebui să ia parte la asemenea manifestări: manageri, secretari
literari, regizori. -
De ce, m-au întrebat tinerele mele interlocutoare de ocazie. - Pentru
că...așa vor mușchii lor, ași putea să vă răspund. Dar
cauzele sunt mult mai profunde. Una dintre ele ar fi faptul că actualii
directori, care acum se numesc managerii nu dau
socoteală nimănui pentru ceace fac și acționează după propriile lor interese, și al oamenilor din jurul lor care s-au constituit într-o
adevărată mafie, nu și ale
spectatorilor, transformând teatrele în adevărate ghetouri. Al
doilea motiv ar fi faptul că nu-i controlează nimeni. Nu dau socoteală nimănui
pentru ceea ce fac. Sunt cu alte cuvinte independenți... Independenți pe banii
cetățenilor!
Consternant,
au murmurat interlocutoarele mele Directorul
Teatrului Metropolis, stipendiat de primăria capitalei este atât de ocupat cu
afacerile personale (inregistrări radio, filme, Tv, interviuri) nu pentru ceace
este plătit de fapt, declarând (prin
secretară) că nu mai are timp de a sta de vorbă, de a intra în contact cu
autorii români în viață. Managerul Teatrului Odeon, distinsa
actriță Dorina Lazăr a declarat cu lacrimi în ochi că nu poate citi piese de
teatru.. ”Dacă
nema putirința ce mai chichirez gâlceava” a zis Anton Pan. Consternant, părea
că spun fețele celor două tinere
Ca să nu se creadă că arunc vorbe în vânt
dau o listă de câteva piese interesante citite în cenacluri: ”Nuntă cu
Miliar...dar” și ”Foșnetul Banilor” de Dinu Grigorescu, ”Poftă bună canibali”
și ”Ah, ce bine e să faci amor pe ploaie” de Radu iftimovici, ”Legea
locatarului universale” de Denis Dinulescu, ”Învățăturile lui Zaharia
Trahanache către fiul său Zăhărel” și ”Tăiței” de Marilena Dumitrescu, ”Criminalii”
de Florin Iordache, ”Bătrânii Diversioniști de C. Turturică, ”Cinci rendez-vous-uri
mortale de Liviu Lucaci ”Alo, alo, alo salvarea” și ”Dosarul Curvelor”
ale subsemnatului... ...Și lista ar putea continua...spre consternarea multor oameni din
teatre
Somn
ușor și succes în afacerile voastre domnilor Manageri!
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu