joi, 26 martie 2015
Revolta actorilor de la Iași
O treime dintre cei circa 30 de actori ai Teatrului
Naţional Iaşi (TNI) au organizat săptămîna trecută o conferinţă de presă,
însoţită de trimiterea unui memoriu către Ministerul Culturii, în care îşi
declarau nemulţumirea faţă de managementul instituţiei, directorul Cristian
Hadji-Culea şi contabila-şefă/director economic, Luminiţa Condurache. Deşi
revolte ale actorilor faţă de conducere au mai existat, în timp, în alte
teatre, acesta e un caz rar, mai ales prin vizibilitatea acţiunii.
O altă parte dintre actorii Teatrului au ales ca,
deşi recunosc problemele, mai ales de comunicare, ale managementului, să nu se
alăture protestului, în principal din cauză că el nu i se adresa directorului
general, care nu a putut citi memoriul trimis la Minister. Aflat în repetiţii –
chiar cu unii dintre actorii protestatari –, Cristian Hadji-Culea a încercat să
amîne discuţia despre nemulţumirile angajaţilor după premiera spectacolului la
care lucrează acum (ceea ce e artistic explicabil).
Pe de altă parte, unele dintre afirmaţiile
protestatarilor sînt factual incomplete: lunga perioadă în care spectacolul Golem
nu s-a jucat nu s-a datorat unei decizii de programare, ci faptului că întîi
unul dintre interpreţi, Doru Aftanasiu, a avut piciorul în ghips, iar ulterior
o actriţă din distribuţie, Doina Deleanu, a avut altă problemă locomotorie. La
fel, cazul Visului unei nopţi de vară nu e unul de eliminare aleatorie
din repertoriu, ci unul de context de producţie deficitar: actori în
distribuţie subplătiţi căci studenţi, contracte de colaborare pe un număr
foarte limitat de reprezentaţii şi bugetare ulterioară a colaborărilor
non-negociabilă. Altfel spus, Teatrul a produs un spectacol cu mulţi colaboratori,
pe care nu era dispus să-i plătească şi fidelizeze pe termen lung. Şi, cel mai
probabil, ştia asta de la bun început. La fel de complexă e şi chestiunea
festivalurilor internaţionale (unde nu se participă, oricum, pe bază de
înscrieri) – nu e ca şi cum Teatrul Naţional Iaşi ar fi o excepţie, iar
„internaţionalizarea“ – o misiune a teatrului public, sînt puţine instituţii
româneşti de spectacol care circulă în străinătate, din motive ce ţin de modul
şi priorităţile de producţie din România.
În esenţă, departe de a fi o problemă strict locală de
incompatibilitate între nişte actori şi un manager, conflictul de la Iaşi
scoate în evidenţă cîteva hibe globale ale actualului sistem public al
teatrelor de repertoriu: un regim juridic şi fiscal intens birocratic, ce face
ca jumătate dintre angajaţii acestor instituţii să fie personal administrativ
şi auxiliar; un tip de finanţare uşor haotic şi profund discreţionar, care,
asociat birocraţiei anterior menţionate, face din contabili factori de decizie
inclusiv artistică; un mod de producţie în cerc vicios, cu scene mari care
impun spectacole de dimensiuni mari, cu timpi de repetiţie şi cheltuieli mari,
dar ale căror costuri de deplasare fac participarea la festivaluri naţionale
dificilă, iar la festivaluri internaţionale – imposibilă; diferenţa de statut
între actorii angajaţi şi regizorii/scenografii invitaţi, ceea ce face ca, deşi
primii sînt cei care se expun public, priorităţile instituţiei să fie setate
după cei din urmă. Şi faptul că, oricît de egale în drepturi cu bărbaţii,
pentru femeile-actriţe, timpul se măsoară, profesional, altfel.
(din Observatorul Cultural)
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu