miercuri, 8 aprilie 2015
CLUBUL CALDERON
În
loc de cronică teatrală
La Clubul Calderon al
sectorului doi a avut loc cea de a treia
ședință pe anul în curs a Cenaclul
dramaturgilor numit și Dragon 2,
(dramaturgi refuzați) când s-a prezentat în lectura unor cunoscuți actori piesa
D-l
fost tovarăș Vakarm divorțează a profesorului în științe chimice, Florin
Iordache. Stimabilul profesor de-a lungul timpului odată cu activitatea
universitară specială a fost sedus și de muza teatrului semnând numeroase
volume de teatru dintre care semnalăm: ”Teatrul politic” (2004), ”Unora le
place sexy” (2008), ”Vipușcă S.R.L” (2010), ”Criminalii”
(2013). Volumele respective conțin piese foarte diverse cu o problematică extrem de interesantă care s-ar fi putut
bucura de un succes garantat dacă ar fi fost reprezentate pe
scenele teatrelor. Dar având în vedere dezinteresul și disprețul pe care îl
arată noii directori manageri de teatru față de dramaturgia autohtonă, n-au văzut niciodată lumina rampei, în ciuda
subiectelor care reflectă crud realitatea imediată. Sau poate tocmai de aceia.
Mult mai interesantă li se pare celor ce conduc astăzi destinele teatrelor, de
fapt în majoritate foștii secretari de partid din vremea ceaușismului, orice
piesuță, care n-au nici o legătură cu realitatea românescă, care n-au un minim
conflict ca de exemplu ”Șefele” de Werner Schwab și ”Contra democrației” de Esteve Soler la
Teatrul Odeon sau ”Hoți” de Dea Loher la
Teatrul Național, sau ”Femeia care și-a pierdut Jartierele” de Labiche la
Teatrul de Comedie, deși sunt jucate de mari actori (H. Mălăiele, G. Mihăiță.
Coca Blos) și sunt puse în scenă de mari
regizori, (Purcărete, Afrim, Dabija), tot niște
piesăuțe sunt în fond
Au contribuit la succesul
lecturii infatigabila Doina Ghițescu, minunata
în modestia ei, Florentina Tănase, interesantul, misteriosul C-tin Duicu și
neobositul și neliniștitul Candid Stoica, fără modestie, sufletul acestui
cenaclu, care ca și altă dată în alte lecturi ale cenaclului, au dovedit o
deosebită vigoare în caracterizarea personajelor piesei respective, personaje care
caută să se acomodeze, să se plieze cu succes pe noile realități sociale constituite
după așa zisa revoluție din Decembrie 89,
numită de unii buluceala din Decembrie 89, folosindu-se de aceleași trucuri din
timpul comunismului: demagogia și minciuna. A fost o surpriză mai mult decât
plăcută prezența actriței Sonia Neagu care cu eleganță și cu un timbru clar a
descifrat un caracter voios de femeie care-și caută cu obstinație un partener. La
fel extrem de plăcut și la obiect, citind atent un rol destul de dificil de nou
arivist provenit din rândurile vechii securități dar care s-a asezonat,
disipându-se în alte îndeletniciri mai eficiente, a fost dramaturgul Denis Dinulescu
într-o ipostază inedită de actor. Au fost prezenți și au comentat la obiect opera
dramatică dramaturgii Dinu Grigorescu și Marilena Dumitrescu, poetul
și editorul Ioan Gabriel Pușcă care în ținuta sa de țăran neaoș a fost aproape de
nerecunoscut. De asemenea a impresionat
prin prezență frumoasa poetă Coca Popescu, autoarea volumului ÎNCERTITUDINE. Au
mai luat cuvântul poetul Constantin Kapița, autorul a nenumărate volume de
poezie care a intrat în polemică cu dramaturgul
și cu alți vorbitori, S-a observat lipsa lui C. Turturică, unul din stâlpii
cenaclului, care a telefonat disperat că este într-o mașină pe șoseaua Ogrezeni București,
căruia una dintre roți a luat-o la vale.
Autorul a declarat fără sfială că asemenea lui
Hamlet, care în piesa cu același nume a marelui dramaturg englez Shakespeare a
vrut ca în spectacolul înscenat la curtea regelui Danemarcei să prindă
conștiința regelui, tot așa el, Fl. Iordache, cu piesele sale vrea să prindă
sau să aprindă conștiința publicului. Intrarea deși a fost liberă, discuțiile
au fost extrem de animate, dar fără îmbrânceli sau înjurături, deși a luat cuvântul un debateur literar de alura
d-lui Ioan Gabriel Pușcă. Ieșirea a fost așișderea, liberă, iar bufetul asortat cu vin de la Bolintinul din vale,
reședința autorului. A impresionat asistența luarea de cuvânt a
d-lui Dinu Grigorescu care cu un simț critic deosebit a despicat liniile majore
ale textului scoțând în evidență mai ales calitățile lui: actualitatea temei
corupției, excelenta realizare a caracterelor personajelor, humorul crâncen al
unor situații cum ar fi aceia a
cercetătoarea care se ocupă de realizarea unor vaccinuri contra cancerului care moare de…cancer, propunând și un nou titlu
piesei, mult mai adecvat, Acul de
cravată, dedus din faptul că soțul îl găsește în patul comun. Considerații
expuse năvalnic cu un ritm precipitat, chiar trepidant în care ideile parcă
atunci se nasc, dovedind un talent oratoric neobișnuit, lăsând auditorul fără
respirație.
L-am cunoscut pe autor cu ani în urmă când mi-a
dăruit cu frumoase autografe câteva
cărți care conțineau piese de teatru (Unora le place sexul, Teatrul vesel și
trist. Vipușcă SRL, Criminalii, (Hitler și Stalin), dar cunoscând peisajul
teatral din interior, de care mă lovisem odată cu realizarea spectacolului cu
piesa ”Curve de lux” a lui Radu Iftimovici am fost sceptic că vreuna dintre
piese ar vedea lumina rampei.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu