sâmbătă, 25 aprilie 2015
NICHITA STĂNESCU
Aniversare
Împlinindu-se 82 de ani, de la plecarea din rândurile noastre a marelui poet
Nichita Stănescu, care avea obiceiul să stea mereu la taifas cu Îngerul, și mai ales cu leoaica tânără, Iubirea, care încă din timpul vieții
devenise o legendă, a poetului care e
poet toată ziua și toată noaptea, poetul generos care răspândea cu nonșalanță
zeci, sute de poeme fără să-i pese dacă
vor fi interzise, dacă vor fi declarate
geniale sau nu, în frumoasa și primitoarea sală a Institutului Cultural Român din Aleea Alexandru
a fost prezentat un interesant și insolit spectacol, Dreptul la timp, de fapt un recital de poezie și muzică
susținut de actrița Isabella Drăghici
și de flautistul Ștefan Diaconu. Spectacolul având la bază unele din cele mai
cunoscute poeme ale marelui poet, folosindu-se de simboluri unele absconse,
altele destul de străvezii cum ar fi muzicianul flautist reprezentând conștiința poetului, iar actrița devenind
întruparea acesteia, poezia însăși, recitalul a adus pe scenă în câteva
secvențe elocvente tensiunea creatoare.
specifică poetului, lirica lui fiind denumită de unii critici ....poezia poeziei
”Desprinse
de poet sau unite cu el, poezia și muzica gândirii creatorului se împletesc
într-un joc ce se constituie drept fir conducător al spectacolului.
Neconvenționalul spectacular îmbină cuvântul și necuvântul, sunetul și tăcerea,
mișcarea scenică și tensiunea statică, ilustrând prin secvențe înlănțuite
câteva teme esențiale din lirica stănesciană: iubirea, timpul, si moartea”, se
scrie în prezentarea spectacolului pe site-ul ICR. Protagonista captivantului spectacol
Isabella Drăghici (n. 1977, Medgidia), e actriță, poetă și prozatoare, licențiată a Universității de Artă Teatrală și
Cinematografică „I.L. Caragiale”. În plus a absolvit masteratul Studii
religioase – texte și tradiții la Universitatea București și este, în prezent,
doctorandă a Facultății de Filosofie, Universitatea București, în domeniul
Antropologia artei, cu o cercetare privind raportul dintre sacru și arta
teatrală. Este autoarea unui volum de versuri, laureată a numeroase concursuri
de creație literară. Dincolo de toate aste este o excelentă acriță, cu un glas
profound capabilă de interiorizări surprinzătoare dar și exteriorizări care se
manifestă printr-o gestică plină de magia semnelor. Deoarece teatrul este pentru ea un mister iar ea,
actrița este o oficiantă. Este o enigmă pentru mine, de altă natură, cum o
artistă atât de complexă cu o prezență strălucitoare, eclatantă cu un chip care
amintește de marile actrițe ale ecranului Ingrid Bergman sau Greta Garbo, nu a
găsit încă o întrebuințare pe scenele
mari ale teatrelor din capitală . Dar este o altă poveste care s-ar putea
traduce cu intrebarea, cum se poate pătrunde cinstit și cu talent în teatrele
din românia, fără să faci parte dintr-o gașcă, sau fără să dai șpagă? Unde sunt, unde s-au dus concursurile de altă
dată care între timp au devenit castinguri trucate? Partenerul ei Ştefan Diaconu
(n.1990, Rădăuţi) absolvent al Facultății de Interpretare și de Compoziţie,
Muzicologie şi Pedagogie Muzicală, specializarea dirijat orchestră devenind
colaborator al Filarmonicii George
Enescu și masterand al Universităţii Naţionale de Muzică Bucureşti, cântând pe un flaut Muramatsu, a secondat-o pe
Isabella Drăghici atât cu prezența cât și cu sunetele miraculoase ale instrumetului său.
O impresie puternică vecină cu
perplexitatea a lăsat împărțirea de către protagonistă a unor pietre pe care erau scrise panseuri ale poetului,
deși el n-a excelat prin ziceri care să rămână posterități ca Cezar, Cicero,
Monaigne, Galileu, Oscar Wilde, Iorga, Contele de Sans Germain, Marchizul de
Sade, Sadoveanu cu lumina lui care vine de la răsărit, Gabriel Liiceanu cu
teribilul său apel pentru lichele sau chiar Adrian Năstase care după încercarea
ratată de sinucidere, ar fi declarat: ”după ce am tras am simțit o arsură
puternică în zona gâtului”… Mai nimerit, cred ar fi fost dacă pe fragmentele de
bazalt sau cremene ar fi fost scrise câteva din versurile sale memorabile,
învățate de adolescenți când voiau să cucerească o fată, ca de exemplu….”Spune-mi dacă ți-aș prinde- ntr-o zi / și
ți-aș săruta talpa piciorului / nu-i așa că ai schiopăta puțin, după aceia / de
teamă să nu-mi strivești sărutul?”sau
”Mai
lasă-mă un minut / Mai lasă-mă o secundă / mai lasă-mă o secundă, un fir de
nisip / Mai lasă-mă o briză, o undă” Atunci spectatorul
obișnuit în mod sigur al fi luat pietroiul sau pietricica acasă, ar fi pus-o pe
televizor sau calculator și după ce
textul i s-ar fi întipărit în memorie ar fi spus satisfăcut: piatra asta
e de la Nichita! Și va trăi mai departe liniștit în cap cu imaginea luminoasă a poetului care s-a sfârșit în
crugul vieții, la nici 50 de ani… Deși s-a rugat atât de frumos să
mai fie lăsat în viață, stiihiile care îi bântuiau sufletul însă s-au
împotrivit, n-au mai vrut să-l lase nici
măcar o…clipită .
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu