luni, 6 aprilie 2015
Miercuri, 1 aprilie, fără să fie o păcăleală, în frumoasa și primitoarea
sală a Institutului Cultural Român din Aleea Alexandru 38, împlinindu-se 82 de
ani de la plecarea din rândurile noastre a marelui poet Nichita Stănescu, care avea
obiceiul să stea mereu la taifas cu
Îngerul, și mai ales cu leoaica tânără, Iubirea, care încă din timpul vieții
devenise o legendă, a poetului care e
poet toată ziua și toată noaptea, poetul generos care răspândea cu nonșalanță
zeci, sute de poeme fără să-i pese dacă
vor fi interzise, dacă vor fi declarate
geniale sau nu, a fost prezentat un
interesant și insolit spectacol, Dreptul la timp, de fapt un recital
de poezie și muzică susținut de actrița Isabella
Drăghici și de flautistul Ștefan Diaconu. Spectacolul având
la bază unele din cele mai cunoscute poeme ale marelui poet, folosindu-se de
simboluri unele absconse, altele destul de străvezii cum ar fi muzicianul flautist
reprezentând conștiința poetului, iar
actrița devenind întruparea acesteia, poezia însăși, recitalul a adus pe scenă în
câteva secvențe elocvente tensiunea
creatoare. specifică poetului, lirica lui fiind denumită de unii critici ....poezia poeziei
”Desprinse
de poet sau unite cu el, poezia și muzica gândirii creatorului se împletesc
într-un joc ce se constituie drept fir conducător al spectacolului.
Neconvenționalul spectacular îmbină cuvântul și necuvântul, sunetul și tăcerea,
mișcarea scenică și tensiunea statică, ilustrând prin secvențe înlănțuite
câteva teme esențiale din lirica stănesciană: iubirea, timpul, si moartea”, se
scrie în prezentarea spectacolului pe site-ul ICR. Protagonista captivantului spectacol
Isabella Drăghici (n. 1977, Medgidia), e actriță, poetă și prozatoare, licențiată a Universității de Artă Teatrală și
Cinematografică „I.L. Caragiale”. În plus a absolvit masteratul Studii
religioase – texte și tradiții la Universitatea București și este, în prezent,
doctorandă a Facultății de Filosofie, Universitatea București, în domeniul
Antropologia artei, cu o cercetare privind raportul dintre sacru și arta
teatrală. Este autoarea unui volum de versuri, laureată a numeroase concursuri
de creație literară. Dincolo de toate aste este o excelentă acriță, cu un glas
profound capabilă de interiorizări surprinzătoare dar și exteriorizări care se
manifestă printr-o gestică plină de magia semnelor. Deoarece teatrul este pentru ea un mister iar ea,
actrița este o oficiantă. Este o enigmă pentru mine, de altă natură, cum o
artistă atât de complexă cu o prezență strălucitoare, eclatantă cu un chip care
amintește de marile actrițe ale ecranului Ingrid Bergman sau Greta Garbo, nu a
găsit încă o întrebuințare pe scenele
mari ale teatrelor din capitală . Dar este o altă poveste care s-ar putea
traduce cu intrebarea, cum se poate pătrunde cinstit și cu talent în teatrele
din românia, fără să faci parte dintr-o gașcă, sau fără să dai șpagă? Unde sunt, unde s-au dus concursurile de altă
dată care între timp au devenit castinguri trucate?
Partenerul ei Ştefan Diaconu (n.1990, Rădăuţi), a absolvit
Facultatea de Interpretare, specializarea flaut, la clasa prof. Ion B.
Ştefănescu şi Facultatea de Compoziţie, Muzicologie şi Pedagogie Muzicală,
specializarea dirijat orchestră fiind colaborator permanent al Filarmonicii
George Enescu și masterand al Universităţii Naţionale de Muzică Bucureşti,
specializarea flaut. Ştefan Diaconu cântând pe un flaut Muramatsu, a secondat-o pe
Isabella Drăghici atât cu prezența cât și cu sunetele miraculoase ale instrumetului său.
O impresie puternică vecină cu
perplexitatea a lăsat împărțirea de către protagonistă a unor pietre pe care erau scrise panseuri ale poetului,
deși el n-a excelat prin ziceri care să rămână posterități ca Cezar, Cicero, Monaigne,
Galileu, Oscar Wilde, Iorga, Contele de Sans Germain, Marchizul de Sade,
Sadoveanu cu lumina lui care vine de la răsărit, Gabriel Liiceanu cu teribilul
său apel pentru lichele sau chiar Adrian Năstase care după încercarea ratată de
sinucidere, ar fi declarat: ”după ce am tras am simțit o arsură puternică în
zona gâtului”… Mai nimerit, cred ar fi fost dacă pe fragmentele de bazalt sau
cremene ar fi fost scrise câteva din versurile sale memorabile, învățate de
adolescenți când voiau să cucerească o fată, ca de exemplu….”Spune-mi dacă ți-aș prinde- ntr-o zi / și
ți-aș săruta talpa piciorului / nu-i așa că ai schiopăta puțin, după aceia / de
teamă să nu-mi strivești sărutul?”sau
”Mai
lasă-mă un minut / Mai lasă-mă o secundă / mai lasă-mă o secundă, un fir de
nisip / Mai lasă-mă o briză, o undă”
Atunci
spectatorul obișnuit în mod sigur al fi luat pietroiul sau pietricica acasă, ar
fi pus-o pe televizor sau calculator și după ce textul i s-ar fi întipărit în memorie ar fi
spus satisfăcut: piatra asta e de la Nichita! Și va trăi mai departe liniștit
în cap cu imaginea luminoasă a poetului
care s-a sfârșit în crugul vieții, la nici 50 de ani… Deși s-a rugat atât de frumos să mai fie lăsat
în viață, stiihiile care îi bântuiau sufletul însă s-au împotrivit, n-au mai vrut să-l lase nici măcar o…clipită .
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu